Introductie
Wanneer is inkoop volgens jou ‘strategisch’? Heeft dat te maken met de positionering in de Kraljic inkoopportfolio? Dat zegt alleen iets over hoeveel geld je er aan uit hebt gegeven en hoe moeilijk je iets zou kunnen krijgen. Het zegt niet direct iets over de impact op het bestaansrecht van jouw organisatie; onderscheidend vermogen, verdiencapaciteit, concurrentie voordeel.
Inhoud
In deze zesdaagse Leergang (één dag per week plus een terugkommiddag) staat het strategische aspect van inkoop centraal. We noemen inkoop 'strategisch' op het moment dat het invloed heeft op de continuïteit en concurrentiepositie van de organisatie; over de reden waarom je als organisatie geld ontvangt. Hetzij van betalende klanten, hetzij als beschikbaar gesteld budget in een publieke omgeving. Daarom vormt bij Strategische inkoop 'geld verdienen' het uitgangspunt en niet 'geld besparen'. Geld verdienen doe je aan tevreden klanten. De focus van strategische inkoop is gericht op de lijnorganisatie die de klanten bedient.In onze moderne bedrijfsvoering, waarin wij steeds minder zelf maken/doen en hiervoor vaker externe specialisten (leveranciers) inschakelen, is het managen van de prestaties van zowel eigen organisatie als leveranciers in onderlinge samenhang, de kern van inkoopmanagement geworden.‘Anders’ zakendoen met collega’s en leveranciers vraagt om een nieuwe inrichting van de inkoopfunctie binnen organisaties. Andere rollen en verantwoordelijkheden, andere invulling van processen, andere persoonlijkheidskenmerken en vaardigheden van inkopers en bovenal een andere ‘mindset’ over inkoop. Waar in de leergang InkoopPraktijk A (tactisch) primair de invulling van het InkoopProces met business focus (geld verdienen) centraal staat, gaat InkoopPraktijk B (strategisch) vooral over de InkoopFunctie, InkoopMarketing en InkoopVerbetering in relatie tot het realiseren van zakelijke doelstellingen. Oftewel, hoe maak je het succesvol doorlopen van inkoopprocessen mogelijk?Daarbij hou je er rekening mee dat zowel collega's als leveranciers 'mensen' zijn. Organisaties doen geen zaken met elkaar; mensen doen zaken met mensen. En mensen zijn voorspelbaar irrationeel, primair emotioneel gedreven en (gelukkig) enorm beïnvloedbaar. De leergang Inkooppraktijk B heeft gedragspsychologie als belangrijke basis. Hoe werken hersenen? Hoe worden besluiten werkelijk genomen? Hoe kun je gedrag beïnvloeden door emotie te prikkelen?
Inhoud
Het trainingsmateriaal wordt digitaal aangeboden. Als naslagwerk gebruiken wij een interactief eBook met daarin filmpjes, animaties en downloads. Dit boek is een EPUB3 boek en is geoptimaliseerd voor de Apple iPad. Daarom leveren wij bij deze leergang een Apple iPad ( wifi) mee. Het interactieve boek is echter ook op een Android tablet te lezen.Bij de prijs voor deze zesdaagse leergang zijn de iPad, het interactieve eBook, lunches, diners en vrij gebruik van alle standaarden, templates en hulpmiddelen inbegrepen, evenals de terugkommiddag waarin je jouw ervaringen onder begeleiding van de trainer met collega deelnemers deelt en adviezen krijgt over hoe je verder kunt.Mocht je al een iPad hebben, dan wordt de prijs van deze iPad van de prijs van de leergang afgetrokken. Bij het inschrijven kun je aangeven of je met of zonder iPad wilt bestellen en wordt het verschil zichtbaar.