Introductie
Je werkt in de hulpverlening of hebt belangstelling om in die sector aan de slag te gaan. Daarbij gaat je interesse uit naar bijvoorbeeld maatschappelijke dienstverlening, ouderenzorg, gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheids- en verslavingszorg, vluchtelingenwerk of justitiële hulpverlening.
Omschrijving
In de Virtual Classroom wordt de klasruimte digitaal nagebootst en volg je live les via de computer. De lessen zijn klassikaal en interactief, waardoor de les niet heel anders is dan normaal. Je kunt tijdens de les direct vragen stellen aan de docent, werken aan opdrachten en discussiëren met medestudenten. Op deze manier kun je veilig vanuit huis studeren. Het enige dat je nodig hebt is een werkende internetverbinding. Je ontvangt duidelijke instructies over het inloggen en het gebruik en er is technische ondersteuning mochten er problemen zijn.
In dit praktijkgerichte programma ontwikkel je een brede basis om op HBO-niveau aan de slag te gaan als sociaal pedagogisch werker. Naast thema's als individuele zorg en groepsdynamica, verdiep je je in effectieve communicatie en interprofessioneel samenwerken om je rol als begeleider zo succesvol mogelijk te vervullen. Met de modulaire en praktische aanpak van NCOI kun je dit programma uitstekend combineren met je baan en je privéleven.
Opleidingskenmerk(en)
HBO-deelprogramma
Leerplan
De volgende modules en onderwerpen komen aan bod:
Versterken van het netwerk
(6 bijeenkomsten)
- De hulpvraag
- In kaart brengen van het netwerk
- Risicoanalyse
- Afstand en nabijheid
- Systeemgerichte methoden
Interprofessioneel werken
(6 bijeenkomsten)
- Sociale kaart
- Taken, rollen en bevoegdheden van professionals in de jeugdhulp
- Juridische aspecten binnen de jeugdzorg
- Classificatie van jeugdproblemen
- Risicojongeren
- Integrale benadering, samenwerken en doorverwijzen
- Effectieve jeugdinterventies en begeleiding
Observeren en rapporteren
(4 bijeenkomsten)
- Professioneel observeren
- Selectiviteit van de waarneming
- Subjectiviteit van de waarneming
- Verbaal en non-verbaal gedrag
- Waarnemen
- Objectieve of subjectieve rapportage
- Ethisch rapporteren
- Mondeling rapporteren
- Vormen van schriftelijk rapporteren
Toelating
Dit programma wordt op HBO-niveau verzorgd. Voor dit programma gelden geen specifieke vooropleidingseisen.