Introductie
Het HBO-programma Online marketing en adverteren omvat diverse modules uit de bachelor CMD en leert je o.a. over zoekmachine-optimalisatie en online campagnes.
Omschrijving
Welke vormen van owned en paid media zijn er en welke rol spelen deze binnen de algemene marketing en in het bijzonder binnen de online funnels? Hoe kunnen deze verschillende vormen van media succesvol worden ingezet? Welke tooling wordt veel gebruikt? En hoe kan de effectiviteit worden geanalyseerd? Tijdens het korte HBO-programma Online marketing en adverteren krijg je o.a. antwoord op al deze vragen.
Socialmediamarketing, zoekmachineoptimalisatie, online advertising, contentcreatie, online interactie en influencermarketing zijn essentiële ingrediënten van een succesvolle marketingmix. Iedere professional in marketing en communicatie moet dan ook weten wat de mogelijkheden zijn en hoe je deze effectief inzet. Kennis van deze onderwerpen is veelgevraagd op de arbeidsmarkt.
Baanperspectief
De opleiding is bestemd voor iedere (toekomstige) professional in online marketing en communicatie. Bijvoorbeeld omdat je je zelf bezig wilt houden met online marketing, of omdat je een betere gesprekspartner wilt zijn. Zo is de opleiding bijvoorbeeld interessant voor online-marketingconsultants, marketingmanagers, marketingstrategen, contentstrategen, digitale marketingmedewerkers, adviseurs online media, SEO-medewerkers, online advertentiespecialisten en social mediaspecialisten. Ook wanneer je bijvoorbeeld je eigen bedrijf runt of een webshop hebt, biedt deze korte opleiding een goede kennismaking met de mogelijkheden van social media, SEO en online advertising.
Beschrijving
Dit korte HBO-programma bevat de module 'Online marketing en adverteren' uit een erkende bacheloropleiding. Deze opleiding behandelt verschillende vormen van owned en paid media en gaat o.a. in op de verschillende vormen van online marketingcommunicatie, waaronder social-mediamarketing, zoekmachineoptimalisatie en online advertising. Je leert om deze vormen van online marketing effectief in te zetten om je doelgroep te bereiken en de gestelde marketingcommunicatiedoelen te realiseren. Hierbij houd je rekening met de bedrijfsdoelstellingen en doelgroepen van een organisatie.
Na afronding ben je in staat om earned en paid media effectief in te zetten als online marketing-instrument binnen de marketingstrategie. Het resultaat? Meer traffic en een optimaal bereik van de doelgroep.
Onderwerpen die in de module aan de orde komen, zijn o.a:
- earned, paid en owned media en de rol die deze spelen in sales en online funnels
- verschillende vormen van online marketingcommunicatie, waaronder social-mediamarketing, zoekmachineoptimalisatie, online advertising.
- de rol van social media in de online marketingcommunicatie van een product of merk, de toepassingen van social media en de tooling die hierbij kan worden gebruikt.
- factoren die leiden tot succesvolle inzet van social media (het opbouwen van een social-mediaprofiel, contentcreatie en online interactie)
- de werking van influencermarketing
- zoekmachineoptimalisatie en factoren die hieraan bijdragen
- de toepassingen, voor- en nadelen en veelgebruikte tooling van manieren om op het web te adverteren: adverteren op social media, adverteren in zoekmachines en display advertising
- welke invloed keuzes in targeting, remarketing en bidstrategie invloed hebben op de kosten en resultaten van een advertentiecampagne
- op basis van de bedrijfsstrategie en doelgroepen van een bedrijf een keuze maken voor advertentiekanalen, bidstrategieën en targeting
- een bedrijf adviseren over de inzet van online marketing (social media, zoekmachineoptimalisatie en advertising) en daarbij rekening houden met de marketingdoelen, doelgroepen en budget
- de effectiviteit van online marketing analyseren op basis van online analytics
- een bedrijf adviseren over workflowintegratie en tooling voor een gebruik van online marketing binnen de organisatie.
Alle benodigde vakliteratuur is inbegrepen bij het collegegeld. Je hoeft zelf geen boeken meer aan te schaffen.
Toelating
Voor toelating tot dit korte HBO-programma is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is HAVO-/MBO-niveau gewenst.