Introductie
Met het HBO-programma Data analytics en marketingcommunicatie doe je veelgevraagde kennis op. Het diploma is dan ook een zeer waardevolle toevoeging op je cv.
Omschrijving
Het HBO-programma Data analytics en marketingcommunicatie laat zien hoe je data analytics kunt gebruiken om marketinguitingen persoonlijker en relevanter te maken. Daarbij wordt gekeken naar het gehele proces, van het op de juiste wijze verzamelen van interne en externe data, tot het analyseren en duiden van deze data én het presenteren hiervan aan de diverse stakeholders.
Deze opleiding is sterk praktijkgericht. Je doet niet alleen de juiste kennis op, maar past deze meteen toe in praktijksituaties voor een optimaal leerrendement. De vraag naar datamarketeers is groot. Werkgevers zullen je dan ook met open armen verwelkomen!
Baanperspectief
De opleiding is bestemd voor iedere (toekomstige) marketing- en communicatieprofessional die relevante data wil leren verzamelen, analyseren en gebruiken. Zo is de opleiding bijvoorbeeld interessant wanneer je een functie als database marketeer of marketing intelligence analist ambieert. Ook wanneer je niet fulltime met data bezig wilt zijn, maar wel in marketing of communicatie werkzaam bent, doe je met deze opleiding waardevolle kennis en vaardigheden op. De opleiding is dus zeker ook een goede aanvulling op je vakkennis.
Beschrijving
Het korte HBO-programma Data analytics en marketingcommunicatie bevat de module Data analytics en marketingcommunicatie uit de erkende HBO-bachelor Communication and Multimedia Design. Je doet in deze opleiding kennis, inzicht en vaardigheden op in data-verzameling en -analyse. Je leert om op basis van de customer journey relevante data te verzamelen. Ook het analyseren en duiden van deze data komt uitgebreid aan bod. Alleen zo krijg je bijvoorbeeld helder welke communicatie-uitingen bijdragen aan het realiseren van de organisatiedoelstellingen en welke voor verbetering vatbaar zijn. Ook leer je je inzichten op een aantrekkelijke manier presenteren. Na afronding ben je in staat om een organisatie op basis van een (big) data-analyse te adviseren over de verbetering van de marketingcommunicatie. Daarbij houd je rekening met privacywetgeving en informatiebeveiligingsnormen.
Na afronding kun je o.a.:
- aan de hand van een communicatievraagstuk bepalen welke metrics relevant zijn.
- passende vragen en doelen formuleren voor een dataverzameling.
- een passende data-analysemethode selecteren.
- (big) datasets analyseren en hierover rapporteren aan stakeholders.
- op basis van een data-analyse voorstellen doen ter verbetering van de marketingcommunicatie.
- een verbetervoorstel op basis van een data-analyse op overtuigende eenduidige wijze visualiseren.
Alle benodigde vakliteratuur is inbegrepen bij het collegegeld. Je hoeft zelf geen boeken meer aan te schaffen.
Toelating
Voor toelating tot het HBO-programma Data analytics en marketingcommunicatie is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is MBO-/HAVO-niveau gewenst.