Introductie
Het HBO-programma Corporate en overheidscommunicatie omvat verschillende modules uit de bachelor CMD. Biedt de mogelijkheid tot vrijstelling.
Omschrijving
Werk je als communicatieprofessional in of voor een grote corporate organisatie of overheidsinstantie of wil je dit gaan doen? Dan doe je met dit korte HBO-programma al in drie maanden waardevolle kennis op. Het diploma vormt dan ook een prima toevoeging op je cv.
Het HBO-programma Corporate en overheidscommunicatie leert je o.a. hoe je het speelveld binnen en buiten deze organisaties analyseert en hoe je hierop inspeelt in de communicatie-uitingen. Ook organisatie-elementen als structuur, strategie en visie komen aan bod. Bovendien leer je over de opbouw van een communicatie-afdeling en de totstandkoming van de communicatieplanning binnen grote organisaties en overheidsinstanties. Onmisbare kennis voor iedereen die een communicatiefunctie bij een grote organisatie heeft of ambieert!
Baanperspectief
Het HBO-programma Corporate en overheidscommunicatie is bestemd voor iedereen die als communicatieprofessional te maken heeft met grote corporate en/of overheidsorganisaties. Zo is de opleiding bijvoorbeeld interessant wanneer je op een communicatie-afdeling werkt of wil werken, maar ook wanneer je als zzp’er in opdracht van een dergelijke organisatie werkt.
Beschrijving
Dit korte HBO-programma bevat de module 'Corporate en overheidscommunicatie' uit een erkende bacheloropleiding. Je leert in deze opleiding over de samenhang tussen organisatie, stakeholders en communicatiemiddelen en -boodschappen. Onderwerpen die aan de orde komen, zijn bijvoorbeeld organisatie-elementen (visie, structuur, cultuur, doelen, strategie, leiderschapsstijl), het communicatieplan, planning en implementatie (contentcreatie).
Na afronding van de module:
- ken je het belang van onderlinge afstemming van de organisatie-elementen visie, structuur, cultuur, leiderschapsstijl, doelen en USP's
- kun je een zinvolle keuze in communicatiemiddelen, media en boodschappen maken, waarbij je gebruikmaakt van het Funderingsmodel voor communicatie
- ben je in staat om aan de hand van de CI-mix de relatie te leggen tussen identiteit en imago en de consequenties van operationeel-tactische keuzes te benoemen voor het imago van de organisatie
- kun je op basis van een analyse van trends en issues het krachtenveld beschrijven dat belangrijk is voor de aanpak van een communicatievraagstuk van de organisatie
- kun je vorm en inhoud van middelen/media beoordelen en de juiste keuze maken
- kun je onderbouwen welke communicatiemiddelen en media geschikt zijn voor de organisatie- en communicatiedoelen van de organisatie.
- kun je aangeven wat voor de uitvoering van de communicatiestrategie nodig is aan middelen, tijd en expertise, op basis van het omgevingscanvas en het communicatieplan.
Alle benodigde vakliteratuur is inbegrepen bij het collegegeld. Je hoeft zelf geen boeken meer aan te schaffen.
Toelating
Voor toelating tot dit korte HBO-programma is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is HAVO-/MBO-niveau gewenst.