Introductie
Het HBO-programma Communicatiestrategie biedt je een stevige basis op het gebied van communicatie(strategie). Leer over marketingcommunicatie, brand design en social media.
Omschrijving
Het HBO-programma Communicatiestrategie biedt je in zes maanden een stevige basis op het gebied van communicatiestrategie en de concrete uitvoering hiervan. Zo leer je o.a. over marketingcommunicatie, storytelling, brand design en online marketing en adverteren. Ook is er uitgebreid aandacht voor communicatie bij grote corporate en overheidsorganisaties.
De opleiding is zeer praktijkgericht. Je doet een stevige kennisbasis op, ontwikkelt je vaardigheden en past de opgedane kennis meteen toe in diverse creatieve en uitdagende opdrachten. Zo haal je zoveel mogelijk uit de opleiding. In de afsluitende module schrijf je zelf een voorstel voor het versterken van een merk. Daarbij maak je gebruik van de kennis en vaardigheden die je in deze opleiding hebt opgedaan.
De ontwikkelingen op het gebied van communicatie en design gaan nog steeds razendsnel. De arbeidsmarktperspectieven na deze opleiding zijn dan ook goed te noemen.
Baanperspectief
Het HBO-programma Communicatiestrategie is bestemd voor iedereen die een functie heeft of ambieert waarin hij zich bezighoudt met het ontwikkelen of invullen van de communicatiestrategie. Zo is de opleiding bijvoorbeeld interessant voor marketeers, online marketeers, content marketeers en communicatiemedewerkers. Zeker wanneer je een managementfunctie op het gebied van marketing of communicatie ambieert, doe je met deze opleiding waardevolle kennis op.
Beschrijving
De opleiding biedt je een breed programma waarin je kennis maakt met alle belangrijke facetten van communicatiestrategie en de uitvoering hiervan. Zo leer je o.a. over marketingplannen, communicatiedoelen, brand design, de meerwaarde van storytelling, SEO en online marketing en adverteren. Ook het reilen en zeilen van een communicatieafdeling bij een grote corporate of overheidsorganisatie komt uitgebreid aan bod, zodat je straks goed voorbereid bent op je volgende carrièrestap.
De opleiding is zeer praktijkgericht en daagt je continu uit om de opgedane kennis toe te passen in een praktijksituatie. Dit doe je onder andere in de praktijkintegratiemodule. Zo ontstaat een optimale integratie van theorie en praktijk voor een maximaal leer-effect.
De opleiding omvat de volgende modules:
Marketingcommunicatie
In deze module maak je kennis met de verschillende vormen van marketingcommunicatie, zoals sponsoring, reclame en social media. Je leert hoe je op basis van een marketingplan een marketingcommunicatieplan opstelt. Hierbij formuleer je SMART-communicatiedoelen en stel je een planmatige aanpak voor de marketingcommunicatie op. Tot slot gaat de module in op het onderscheiden en verwoorden van unieke verkoop- en aankoopargumenten, het segmenteren van de doelgroep en het positioneren van een merk, product of dienst.
Brand Design
Merken als CocaCola, Apple en MacDonald’s zijn wereldberoemd. In deze module leer je hoe een dergelijk sterk merk wordt ontwikkeld. Je doet vaardigheden op in het ontwerpen van een merk, het meten van een succes van een merk en het toepassen van merken in jouw mediaproducten. In de module komen drie gangbare modellen aan bod: Merk-Wijzer, het Brand-BASICS-model en het Customer brand journey-model. Ook besteedt de module uitgebreid aandacht aan het analyseren van merken, het relateren hiervan aan het gevoerde merkbeleid en het doen van voorstellen om wijzigingen in de branding van een merk aan te brengen. Ook is er aandacht voor de rol van gesprekspartner voor merkverantwoordelijken in organisaties.
Storytelling en beleving
De module Storytelling en beleving leert je storytellingtechnieken inzetten om je marketing- of communicatieboodschap beter over te brengen. Onderwerpen die aan de orde komen zijn: hoe vertel je een verhaal, moderne storytelling, het ondergaan van storytelling, productiemiddelen, toepassingen en praktijkvaardigheden.
Online marketing en adverteren
Deze module behandelt verschillende vormen van owned en paid media. Welke rol spelen deze binnen de algemene marketing en in het bijzonder binnen de online funnels? Hoe kunnen ze succesvol worden ingezet? Welke tooling wordt veel gebruikt? En hoe kan de effectiviteit worden geanalyseerd? Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. socialmediamarketing, zoekmachineoptimalisatie, online advertising, contentcreatie, online interactie en influencermarketing.
Corporate en overheidscommunicatie
Als CMD’er krijg je waarschijnlijk te maken met grote corporaties of overheidsinstanties als opdrachtgever. In deze module komen de communicatieaspecten die binnen dergelijke organisaties relevant zijn aan bod. Je leert hoe je het speelveld binnen en buiten deze organisaties analyseert en hoe je hierop inspeelt in de communicatie-uitingen. Ook is er aandacht voor de opbouw van een communicatie-afdeling en de totstandkoming van de communicatieplanning binnen grote organisaties en overheidsinstanties.
Praktijkintegratie corporate en overheidscommunicatie
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. In deze opdracht schrijf je een voorstel voor het versterken van een corporate merk. Onderwerpen die daarbij aan de orde komen, zijn branding, storytelling, corporate communicatie, social media en Google.
De benodigde vakliteratuur is inbegrepen bij het collegegeld. Je hoeft zelf geen boeken meer aan te schaffen.
Toelating
Voor toelating tot dit korte HBO-programma is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is HAVO-/MBO-niveau gewenst.