€ 11.211,21 (incl. BTW) Deze vanafprijs is o.b.v. het goedkoopste startmoment.
36 maanden
HBO Bacheloropleiding
NTI
Ben jij geïnteresseerd in (bedrijfs)communicatie en wil je je specialiseren in multimedia design of projectmanagement? Dan zit je met deze CMD-opleiding (Communication & Multimedia Design) goed! Tijdens de HBO Communicatie leer je hoe je digitale media op de juiste manier kunt vormgeven vanuit het oogpunt van de gebruiker. Niet alleen de gebruiker, maar ook het bedrijf zal profiteren van een gebruiksvriendelijke website of app. Met het erkende diploma op zak ben jij een waardevolle communicatieprofessional. Nieuwsgierig naar deze thuisstudie? Lees snel verder.
Met je erkende HBO-getuigschrift op zak kun jij aan de slag in de media, marketing of communicatie. Het vakgebied communicatie en multimedia is breed en sterk in ontwikkeling. Functies die je kunt vervullen zijn bijvoorbeeld contentmanager, redacteur, communicatieadviseur of medewerker marketingcommunicatie. Je kunt digitale media en content optimaliseren, zodat gebruikers beter kunnen vinden wat ze zoeken. Je houdt je bezig met inhoudelijke en functionele facetten die het gebruiksgemak kunnen verhogen. Ook kun je meewerken aan (online) campagnes en communicatie naar de pers of consumenten toe helpen verbeteren.
Ben jij geïnteresseerd in (bedrijfs)communicatie en wil je je specialiseren in multimedia design of projectmanagement? Dan zit je met deze CMD-opleiding (Communication & Multimedia Design) goed! Tijdens de HBO Communicatie leer je hoe je digitale media op de juiste manier kunt vormgeven vanuit het oogpunt van de gebruiker. Niet alleen de gebruiker, maar ook het bedrijf zal profiteren van een gebruiksvriendelijke website of app. Met het erkende diploma op zak ben jij een waardevolle communicatieprofessional. Nieuwsgierig naar deze thuisstudie? Lees snel verder.
Wat kan ik na HBO Communicatie?De HBO Communicatie opleiding een praktijkgerichte opleiding die je perfect voorbereidt op het vakgebied. Als afgestudeerde communicatieprofessional kun je uiteenlopende functies vervullen in de marketing, communicatie en media. Denk bijvoorbeeld aan:
Online leeromgeving
Bij NTI studeer je in een online leeromgeving. Hier kun je leerstof interactief oefenen met Memotrainers en proeftentamens, E-modules volgen en kennisclips bekijken. Je vindt er alles wat je nodig hebt om flexibel te studeren.
Lees meer
Inclusief vakliteratuurTijdens jouw opleiding krijg je alle studieboeken thuisgestuurd. Handig, zo hoef je niet zelf achter het lesmateriaal aan. Je krijgt kwalitatieve studieboeken die ook bij reguliere hogescholen op de literatuurlijst staan. Deze vakliteratuur is volledig bij het lesgeld inbegrepen.
In het studieprogramma kun je zien uit welke modules de opleiding bestaat. De studiepunten geven een indicatie van de omvang per vak. De studiepunten zijn vermeld volgens de Europese standaard (EC's of ECTS).
HBO Bachelor Communicatie 6025Bij deze opleiding kun je 240 EC's halen, onderverdeeld in de volgende vakken:
Jaar 1In fase 1 ga je direct aan de slag met de kern van communicatie. Hoe stem je communicatiemiddelen af op de verschillende doelgroepen? Hoe koppel je organisatiedoelen aan identiteit, imago en reputatie? Ook is er aandacht voor communicatie binnen de eigen onderneming en vaardigheden als effectief communiceren en beïnvloeden.
Inleidende faseJe start je opleiding met de Startmodule: hiermee leer je in de online leeromgeving hoe je het studeren het best kunt aanpakken. Je leert wanneer je welke leerstrategie het beste kunt inzetten. Zo weet je zeker dat je op een effectieve manier studeert en blijf je gemotiveerd.
In deze module maak je kennis met het vakgebied corporate communicatie, ook wel geïntegreerde communicatie genoemd. Het gaat er hierbij om dat er vanuit een overall visie naar de verschillende communicatieactiviteiten van organisaties wordt gekeken. Alle activiteiten moeten zodanig op elkaar afgestemd worden dat er een eenduidig beeld ontstaat van de organisatie.
Misschien wel het leukste maar in ieder geval het meest zichtbare onderdeel van marketing is marketingcommunicatie (marcom) en branding. Iedereen wordt dagelijks blootgesteld aan duizenden vormen van marcom en branding. Het vormt voor een belangrijk deel ons leven. Maar hoe werkt het? Hoe kun je het gebruiken? Wat komt er allemaal bij kijken? In deze module leer je hoe je met een gestructureerd marketingcommunicatieplan de algemene marketing doelstellingen van een organisatie helpt realiseren en welke belangrijke de rol branding daar in speelt.
Je leest het in ieder vakgerelateerd boek: Social media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het wordt haast een standaard riedeltje, maar aan de clichématige waarheid valt niet te ontkomen. Social media zijn niet zomaar een kanaal, maar bepalen het mediagebruik van hele generaties. Hoe groot is de potentie op social media nu echt? Hoe dring je als merk nog door tot een consument die meer en meer zelf bepaalt welke informatie hij op welk moment tot zich neemt? Social media geven ons die ingang!
In deze module krijg je inzicht in het functioneren van een organisatie. Denk aan de strategie, cultuur, structuur, systemen en onderlinge samenhang. Je leert de belangrijkste organisatie- en managementmodellen te gebruiken om de complexe werkelijkheid van organisaties begrijpelijk te maken. Ook besteden we aandacht aan managementvaardigheden.
Communicatie en beïnvloeding zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Beide processen vinden vaak tegelijkertijd plaats en er is altijd sprake van een belang. Gespreksvoering is de basis voor beïnvloedingsvaardigheden. Om een ander te beïnvloeden, is het immers vaak nodig om een gesprek aan te gaan. In deze module krijg je kennis en vaardigheden van hoog niveau aangereikt die je nodig hebt in jouw professionele rol.
Tijdens deze module ontwikkel je een onderzoekende houding. Dit bestaat uit een opmerkzame, nieuwsgierige blik en de vaardigheid van het kritisch denken. Daarnaast leer je in de module hoe je systematisch een vraagstuk oplost met behulp van de cyclus voor praktijkgericht onderzoek. Je leert hoe je een doelstelling en hoofd- en deelvragen opstelt. Ook is er aandacht voor informatievaardigheden: het zoeken en kritisch beoordelen van informatie.
In fase 2 verdiep je je in public relations en mediarelaties. Je gaat aan de slag met onderwerpen als projectmanagement en storytelling. Ook kies je in jaar 2 voor een specialisatie. Je kunt je bijvoorbeeld meer verdiepen door de specialisatie Multimedia design met modules als Design & strategie, User experience design en Conversieoptimalisatie. Je kunt ook kiezen voor de specialisatie Projectmanagement waarbij je meer leert over dit onderwerp binnen organisaties en communicatie.
HoofdfaseIn deze module onderzoeken we hoe Public Relations strategisch en tactisch ingezet kan worden voor het opbouwen van een goede verstandhouding met alle stakeholders van een organisatie. Organisaties zijn gebaat bij een goede reputatie en proactieve PR kan hier een belangrijke rol in vervullen. We kijken hoe organisaties om kunnen gaan met issues om te voorkomen dat zaken escaleren en bestuderen de rol van public affairs - het beïnvloeden van besluitvorming die invloed kan hebben op een organisatie. In de module is ook uitgebreid aandacht voor media en het medialandschap.
Het verhaal gaat… Het vertellen van verhalen is al eeuwenlang de manier waarop mensen wijsheden doorgeven, betekenis geven aan de wereld om hen heen, regels en wetten illustreren, etc. In deze module leer je over de basisprincipes van storytelling. Storytelling is onderdeel van contentmarketing. De belangrijke afweging is dan ook steeds: hoe past de story in de organisatie- en communicatiecontext? Deze module geeft praktische tips en tools om storytelling te herkennen, illusteren, plaatsen en vormgeven, ook voor de eigen organisatie.
Steeds meer opdrachten worden in teamverband uitgevoerd. Het werken aan projecten vereist specifieke kennis en vaardigheden: plannen, communiceren, controle houden en beslissingen nemen. In deze module staat het projectmatig werken en het reflecteren hierop centraal.
In fase 3 besteed je aandacht aan strategie en andere praktische vaardigheden zoals organiseren en adviseren . In de vierde fase rond je de opleiding af met een scriptie, onder begeleiding van een communicatiespecialist.
Ondersteuning & verbredingIn deze module bekijken we communicatiestrategie als de manier waarop een organisatie interacties aan gaat met haar interne en externe omgeving om daarmee waardevolle relaties en krachtige reputatie op te bouwen. De strategie is de vertaalslag tussen wat de organisatie wil bereiken en de praktische uitvoering. Het strategisch communicatieframe is de methode die centraal staat in deze module als handvat voor het bepalen van een effectieve strategie. Ook gebruik je in deze module het gedachtegoed van Michels, die communicatiestrategie omschrijft als de manier waarop een organisatie transacties en interacties aangaat met haar interne en externe omgeving om sterke relaties en een krachtige reputatie op te bouwen.
Conceptontwikkeling is aan de orde wanneer de strategie van een organisatie is geformuleerd. Hoe kom je dan van het strategische -wat- naar een concreet en toetsbaar -hoe-? Conceptontwikkeling is een vak apart, vergt creativiteit, een scherpe definitie van de doelgroep en actuele en relevante klantinzichten. In deze module doorlopen we de verschillende (theoretische) fases bij conceptontwikkeling en oefenen daarmee met concrete opdrachten. Na het volgen van deze module heb ook jij de handvatten om stap voor stap een concept met een wow-factor te ontwikkelen.
Wat is content? In het communicatie en marketing vakgebied is het de inhoud die beschikbaar gesteld wordt in een communicatiekanaal. Dat kan online zijn (zoals een website of LinkedIn) maar ook offline (zoals een vaktijdschrift). Content is er in allerlei verschillende modaliteiten: tekst, beeld, geluid of een mix daarvan. Zo zie je bijvoorbeeld artikelen, infographics, animaties, videoâ€ââ€Å¾¢s, fotoâ€ââ€Å¾¢s en geluidsfragmenten. Over content leven veel vragen: Hoe worden mijn organisatie en/of ik gevonden op internet? Hoe zorg ik ervoor dat de juiste content bij de juiste doelgroep terecht komt? En ook nog op het juiste momenten via de juiste communicatiekanalen? Welke thema's kies ik en hoe vertaal ik dit naar het publiek? In deze module krijg je antwoorden op al deze vragen. Je ontwikkelt hiervoor een contentstrategie die past binnen het kader van je communicatie/marketingbeleid.
In elke organisatie, van welke omvang ook, leven continu vraagstukken, uitdagingen en conflicten die om een oplossing vragen. Lang niet altijd wordt daarvoor een externe adviseur gevraagd. Ook een interne professional kan dit proces tot een goed eind brengen. In deze module leer je hoe je effectief veranderingen doorvoert in de rol van adviseur.
In deze module bereid je je voor op de afstudeeropdracht die uit twee onderdelen bestaat: het beroepsproduct en het verantwoordingsrapport. Je krijgt onder andere handvatten aangereikt voor het onderzoek doen en het schrijven van het beroepsproduct. Aan het eind van deze module lever je het plan van aanpak in.
Tijdens deze opleiding krijg je brede inzichten in verschillende vormen van digitale media en hoe je deze succesvol vormgeeft en inzet. Je ontwikkelt eerst de nodige kennis en vaardigheden op het gebied van communicatie. Hoe ziet de rol van media eruit in de huidige maatschappij? Hoe optimaliseer je bedrijfscommunicatie, waaronder communicatie met stakeholders? Hoe pas je communicatiestrategieën succesvol toe? Vervolgens specialiseer je je in multimedia ontwerpen vanuit het oogpunt van de gebruiker. Daarbij ga je dieper in op actuele ontwikkelingen in design en strategie, zoals creative thinking en crossculturele communicatie. Je gaat ook in op onderdelen van user experience design, waaronder user needs, content requirements en information architecture, en op tactieken van het online verleiden. Jij leert hoe je met interactieve media producten kunt maken en diensten kunt verbeteren. De volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:
Tijdens Communicatie HBO werk je aan een portfolio (praktijkprogramma) in de vorm van praktijkopdrachten. Als het mogelijk is, koppel je deze aan je eigen werkomgeving. Dit is niet alleen leerzaam, maar ook heel efficiënt.
Inclusief 19 online praktijkbijeenkomstenTijdens HBO Communicatie volg jij 19 praktijkbijeenkomsten. Deze vinden online plaats. Een praktijkbijeenkomst is een klassikale les waarin je medestudenten ontmoet en les krijgt van een expert uit het werkveld. Je kunt zelf plannen wanneer je een praktijkbijeenkomst wilt volgen. Je koppelt de theorie van bijvoorbeeld deze onderwerpen aan de praktijk:
Praktijkdagen
Tijdens praktijkdagen krijg je (online) les van een deskundige docent met veel ervaring in het werkveld. Je behandelt bijvoorbeeld een casus uit de praktijk, oefent bepaalde vaardigheden in een groepje of houdt een rollenspel. Ter voorbereiding maak je thuis een vooropdracht en na de bijeenkomst begin je aan de eindopdracht. De docent behandelt tijdens de les de theorie die hoort bij de opdrachten.
Je krijgt studiepunten als je aanwezig bent geweest en beide opdrachten hebt afgerond met een voldoende. Een praktijkdag bestaat uit twee blokken van ongeveer 3,5 uur en is meestal zaterdag (overdag). Het grotendeel van de praktijkdagen wordt online gegeven. Via Mijn NTI meld je je makkelijk voor aan een praktijkbijeenkomst aan. Komt een bepaalde dag niet uit? Dan plan je de bijeenkomst gewoon in op een andere datum.
Persoonlijke begeleiding
"Je staat er niet alleen voor tijdens je studie, je kunt altijd met ons, de mentoren, bellen, appen of mailen. Wij helpen je bij niet-inhoudelijke vragen over je studie en denken mee over oplossingen".
Lees meer
Erkende opleiding van Hogeschool NCOIDe HBO Bachelor Communicatie is een erkende opleiding van Hogeschool NCOI. Met FlexibelStuderen® van NTI volg je deze erkende HBO-bachelor op een manier die het beste bij jou past. Na afronding ontvang je het erkende getuigschrift van Hogeschool NCOI. Alle HBO-bachelors van NCOI zijn geaccrediteerd door de NVAO en voldoen daarmee aan de meest recente kwaliteitseisen van het Ministerie van Onderwijs. Het betekent ook dat de opleiding perfect aansluit bij de arbeidsmarkt en internationaal erkend is.
Je kunt direct starten met de opleiding HBO Bachelor Communicatie als je een van de volgende diploma's hebt:
Heb je een ander diploma en twijfel je of dat voldoet? Neem contact op met een studieadviseur voor een gratis studieadviesgesprek.
LINK: Voldoe je niet aan de toelatingseis en ben je 21 jaar of ouder?
Dan kun je de 21+-toets doen. Wie slaagt voor de 21+-toets kan direct starten met een HBO-opleiding van Hogeschool NTI. Het doel van deze toets is vaststellen of je een goede kans hebt om deze HBO-opleiding succesvol af te ronden. De toets kost € 79,95. Dit bedrag krijg je terug wanneer je je binnen 14 dagen na de uitslag van de toets bij ons inschrijft voor een HBO-opleiding. Meer info en aanmelden voor de 21+ toets.
Opleidingsvarianten van HBO CommunicatieNTI biedt twee varianten van HBO Communicatie aan: een duale en deeltijd variant. Welke variant je kunt volgen, is afhankelijk van of je een (relevante) werkplek bezit.
DuaalBen je minimaal twee jaar werkzaam bij een voor de opleiding relevante werkgever? Dan kun je je inschrijven voor de duale variant van HBO Communicatie.
Eisen werkplek
DeeltijdHeb je geen (relevante) werkplek, maar wel 2 jaar werkervaring? Dan kun je je inschrijven voor de deeltijd variant van HBO Communicatie.
Eisen stageplek
LINK: Heb je een vraag? Een hbo-studieadviseur helpt je graag!
Hogeschool NTI heeft een team van professionele hbo-studieadviseurs. Zij kunnen je helpen bij jouw studiekeuze. Zij staan voor je klaar en beantwoorden al je vragen. Je kunt vrijblijvend een studieadviesgesprek aanvragen. Dit gesprek kan plaatsvinden op onze hoofdlocatie in Leiden, maar ook telefonisch. Vraag direct een gratis studieadviesgesprek aan.
LINK: Met vrijstellingen studeer je sneller en voordeliger!
Vrijstellingen bieden je de mogelijkheid je studie nog sneller en voordeliger te volgen. Als je vrijstelling krijgt voor een module, hoef je geen examen te doen. Daarnaast ontvang je een korting van € 12,50 per EC-punt op het lesgeld. Wil je weten of jij in aanmerking komt? Lees hier meer over vrijstellingen.
Onze opleidingen zijn zeer praktijkgericht. Die praktijk is belangrijk, omdat je daar veel leert. Dit kun je veelal combineren vanuit je baan. Heb je geen (passende) baan, dan kun je toch deelnemen aan deze opleiding. In die situatie pas je de praktijkopdrachten toe op actuele en algemene praktijksituaties. Je loopt een half jaar stage. Dat kan aan het eind van je studie, waarbij je dit combineert met jouw afstuderen. Als je eerder stage wilt lopen, is dat ook mogelijk. Heb je dan al wel een baan die past bij het werkveld? Dan is een stage niet nodig.
StageplaatsTijdens de opleiding HBO Bachelor Communicatie mag je de stageplaats zelf uitkiezen. Heb je een baan in het vakgebied van je studie? Dan kun je die voordragen als stageplaats. De stageplaats wordt vooraf eerst goedgekeurd en erkend door een vakdeskundige. Hierdoor weet je zeker dat de stageplek aansluit bij jouw opleiding.
Een leuke stageplek vinden via Stage InstituutOm het jou makkelijker te maken bij het vinden van een stageplek, hebben we een exclusieve overeenkomst met een stagebemiddelingsbureau: het Stage Instituut. Als student van Hogeschool NTI kun je op de website van het Stage Instituut gratis zoeken naar een stage die past bij jouw opleiding en solliciteren op vacatures. Dit maakt het zoeken naar een stageplek leuker en makkelijker! Bekijk hier de website van het Stage Instituut.
LINK: Niet in staat om stage te lopen? Ga voor een HBO-programma!
Ben je niet in staat om stage te lopen tijdens de opleiding HBO Bachelor Communicatie, omdat je hier bijvoorbeeld geen tijd voor hebt door je werk? Dan raden wij je aan om voor een HBO-programma te kiezen in plaats van voor de volledige bacheloropleiding. Een HBO-programma is een korte opleiding op HBO-niveau waarbij je geen stage hoeft te lopen.
De opleiding HBO Bachelor Communicatie is geaccrediteerd door de NVAO en voldoet daarmee aan de meest recente kwaliteitseisen van het ministerie van OCW. Als je de opleiding met goed gevolg afrondt, ontvang je het wettelijk erkende HBO-getuigschrift ‘HBO Bachelor Communicatie’ met een aantekening van de specialisatie van jouw keuze. Je mag dan de titel Bachelor of Arts (BA) voeren. Het getuigschrift wordt afgegeven door Hogeschool NCOI. Hogeschool NCOI is in het kader van de WHW (Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek) bevoegd om graden (Bachelor/Master) te verlenen.
ExamensTijdens HBO Bachelor Communicatie heb je alle vrijheid om je examens flexibel in te plannen. De examens zijn vaak een combinatie van digitale examens, portfolio-opdrachten en papers. De papers kun je thuis in je eigen tempo maken en kun je dagelijks inleveren in de online leeromgeving. Digitale examens kun je op tal van locaties in Nederland doen.
Elke dag digitaal examen doenJe kunt zelf bepalen waar en wanneer je examen wilt doen voor de opleiding HBO Bachelor Communicatie. Het merendeel van de examens bij Hogeschool NTI wordt dagelijks digitaal op tal van locaties door heel Nederland afgenomen. En als je een keer niet direct voor je examen slaagt, kun je snel weer een herexamen inplannen. Dit biedt jou optimale flexibiliteit! Lees hier meer over de digitale examens.
Tijdens je opleiding wordt gezorgd voor onbeperkt koffie, thee en water. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,- (excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Als dat expliciet vermeld staat, brengen wij ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).
Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).
Kies je voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of een volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw.
Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw-prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaal je je opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%.
Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw.
Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.
HBO Bacheloropleiding