Cookies en privacy

Cookies Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door je browser op de harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Deze informatie gaat over je gedrag op de website. Er zijn verschillende soorten cookies zoals de functionele en de analytische cookies. De functionele cookies vallen buiten de cookiewet. Deze cookies hebben namelijk een functionele rol binnen een website. Denk hierbij aan een winkelwagentje, een login onthouden of vastleggen dat andere cookies wel of niet mogen worden geplaatst. Daarnaast plaatsen wij ook analytische cookies. Met het plaatsen van deze cookies krijgen wij informatie over bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves met het doel om onze diensten te kunnen verbeteren. Hierbij worden de gegevens geanonimiseerd waardoor wij hiermee geen persoonsgegevens verwerken en hebben wij je toestemming niet nodig. Waar we wel je akkoord voor nodig hebben, zijn de marketing cookies voor advertentie- en personalisatiedoeleinden. Onder ‘Cookie instellingen aanpassen’ kun je zelf aangeven welke voorkeuren je hebt. Meer informatie vind je in onze privacy- en cookieverklaring

Pdf aanvragen
Wil je alle opleidingsinformatie nog een keer rustig doorlezen? Vul hieronder je gegevens in, dan ontvang je binnen enkele minuten de pdf in je mailbox.
Alle velden met een * zijn verplicht.
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.
Om je beter te kunnen adviseren tijdens de oriëntatie op een opleiding kan de opleider waar je informatie van hebt aangevraagd telefonisch en per e-mail contact met je opnemen. Het privacy statement van Opleiding.nl is van toepassing op dit formulier.

HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Sales- en accountmanagement - Zaterdag (NCOI)

Vanaf

€ 23.491,95 (incl. BTW)

Duur

36 maanden

Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Meer informatie Download brochure
Opleider

NCOI

Deskundig en persoonlijk opleidingsadvies?
Algemeen
Algemeen

Omschrijving

Wil je salesmanager worden? Ontdek hoe je klanten wint en behoudt met deze praktijkgerichte opleiding HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Sales- en accountmanagement.

Opleidingskenmerk(en)

HBO Bachelor

Leerplan

Hoe ziet de HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Sales- en accountmanagement eruit?

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC.

Fase 1
  • Marketingmanagement 8 EC

    (6 bijeenkomsten)

    • Marketingessentials
    • Branding en positionering
    • Marktsegmentatie en doelgroepen
    • Vertalen van doelstellingen naar marketinginstrumenten
    • Waardecreatie
    • Distributiebeleid
    • Online- en offline communicatie
    • (Inter)nationale marketing
  • Marketingcommunicatie en branding 8 EC

    (6 bijeenkomsten)

    • Branding
    • Marketingcommunicatieplan
    • Marketingcommunicatie-instrumenten
    • Geïntegreerde communicatie
    • Werking van marketingcommunicatie
    • Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
    • (Tactisch) positioneren
    • ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
    • Public relations
    • Actuele ontwikkelingen marcom
  • Sales- en accountmanagement 8 EC

    (6 bijeenkomsten)

    • Accountmanagement
    • Accountdoelstellingen
    • Relatiemanagement
    • Werken aan klanttevredenheid
    • Missie, strategie en salesdoelstellingen
    • De binnendienst
    • Verkoop- en gesprekstechnieken
    • Effectief onderhandelen
  • Management en organisatie 8 EC

    (6 bijeenkomsten)

    • Inzicht in de werking van organisaties
    • Organisatiestructuur en -processen
    • Managementtaken en leiderschapsstijlen
    • Leidinggeven en motiveren
    • Plannen, aansturen en bewaken
    • Werkverdeling en samenwerking
    • Bevoegdheden en besluitvorming
    • Effectieve werkorganisatie
  • Commerciële vaardigheden 8 EC

    (4 bijeenkomsten)

    • Inleven in klant
    • Persoonlijke presentatie en begroeting
    • Vraagtechnieken en luistervaardigheden
    • Aantrekkelijk presenteren van product of dienst
    • Benoemen van klantvoordelen
    • Herkennen van koopsignalen
    • Afsluittechnieken toepassen
    • Inzetten van beïnvloedingstools
  • Marketing en sales in de praktijk 8 EC
    • Analyse van marketing- en salesvraagstukken
    • Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
    • Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
Fase 2
  • Keuzeprogramma HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Sales- en accountmanagement 24 EC
    • Sales Accountmanager B
    • Sales Verkoopleider B
  • Marktanalyse en customer journey 8 EC

    (6 bijeenkomsten)

    • Customer journey
    • Koopgedrag en drijfveren
    • Inzicht in gedrag
    • Digitale data om gedrag te meten
    • Marketingpsychologie en -sociologie
    • Opzetten en uitvoeren marktonderzoek
  • Bedrijfseconomische aspecten 8 EC

    (6 bijeenkomsten)

    • Lezen en begrijpen van financiële overzichten
    • Werken met financiële kengetallen
    • Indeling van kosten en break-even analyse
    • Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
    • Beoordelen van een investeringsvoorstel
    • Werken met een planning-en-controlcyclus
    • Financiële gegevens bij besluitvorming
  • Projectmanagementvaardigheden 8 EC

    (4 bijeenkomsten)

    • Kenmerken van projecten
    • Projectmanagementmethoden
    • Projectafbakening en -fasering
    • Projectorganisatie en -omgeving
    • Budgetbeheersing
    • Risicomanagement
    • Succesvolle projectafronding
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
Fase 3
  • Business intelligence & analytics 12 EC

    (6 bijeenkomsten)

    • Reporting en analytics
    • Inleiding business intelligence
    • Transformatie van data
    • Datamanagement
    • Customer relation management
    • Big data
    • Business intelligence tools en toepassingen
    • Informatievoorziening en metadata
  • Strategisch marketingmanagement 12 EC

    (6 bijeenkomsten)

    • Marketingstrategie en organisatiestrategie
    • Interne en externe omgevingsanalyse
    • Markt en concurrentie
    • Branding en positionering
    • Marktentreestrategieën
    • Differentiëren van producten
    • Distributiestrategieën
    • Interculturele communicatie
  • Value proposition & user experience 12 EC

    (6 bijeenkomsten)

    • Productpropositie
    • Samenwerking met R&D en Design
    • Het productontwikkelingsproces
    • Business model canvas
    • Concurrentiebepaling
    • Productinnovatie (goederen en diensten)
    • Innovatie
    • Waardecreatie in de organisatie
    • Waardecreatie en klantoptimalisatie
    • Disruptive businessmodels
    • Production on demand
    • Ontwikkeling van services
  • Adviesvaardigheden 8 EC

    (4 bijeenkomsten)

    • Adviesrollen en adviesrelaties
    • Kwaliteiten van een adviseur
    • Fases in het adviesproces
    • Gespreks- en luistervaardigheden
    • Herkennen van en omgaan met weerstand
    • Eigen adviesstijl
    • Beïnvloedingsstrategie
    • Draagvlak en borging van adviezen
    • Motiverende gespreksvoering
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 10 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
Afstudeerfase
  • Praktijkprogramma 30 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
  • Afstudeeropdracht 30 EC
    • Praktische afstudeeropdracht waarmee je je opleiding afrondt
PraktijkgerichtFase 1

Je verdiept je in sales- en accountmanagement. Je oefent met verkoopgesprekken en gebruikt hierbij de beïnvloedingstools die je je eigen hebt gemaakt. Ook ontdek je hoe bedrijven gemanaged worden. De module Commerciële vaardigheden sluit je af met een mondeling examen. De overige modules worden afgerond met een praktijkgerichte opdracht.

Fase 2

Je verdiept je in marketingtechnieken zoals marktanalyse, de positionering van het bedrijf en de mogelijkheid tot samenwerking met andere partijen. Daarnaast maak je een keuze voor een verdieping richting Sales Verkoopleider of Sales Accountmanager. Je rondt iedere module af met een examen of praktijkopdracht.

Fase 3

Je leert markten segmenteren om verschillende segmenten een passende aanbieding te kunnen doen. Ook ga je aan de slag met het ontwikkelen van nieuwe producten. Je ontwikkelt vaardigheden die voor de toekomstig sales- en accountmanager onmisbaar zijn. Zo verdiep je je in customer relationship management en leer je klantdata effectief te analyseren, zodat je de uitkomsten ook in je bedrijfsstrategie kunt toepassen. Je sluit elke module af met een praktijkgerichte opdracht.

Afstudeerfase

Je verzamelt alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan een praktische afstudeeropdracht waarmee je je opleiding afrondt. Bij succesvolle afronding van alle fasen ontvang je het getuigschrift 'HBO Bachelor Commerciële Economie'.

Praktijkgericht

Tijdens de opleiding pas je de theorie toe in werksituaties door middel van stage en praktijkgerichte opdrachten. Zo oefen je direct met de geleerde stof. Combineer je stage met je huidige baan. Heb je geen passende baan? Wij helpen je in de zoektocht naar een passende stageplek.

Meer weten over de inhoud van de studie? Bekijk het studieprogramma.

Programma
Datum & locatie
Kostenoverzicht
HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Sales- en accountmanagement - Zaterdag (NCOI)
Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Erkenningen
Meer informatie Download brochure
DE OPLEIDER
NCOI Opleidingen - Opleidersscore 7,2
Hoe hoog leg jij de lat?
NCOI Opleidingen is de praktijkopleider voor iedereen met werkervaring. Onze unieke praktijkgerichte aanpak sluit precies aan bij mensen met een drukke baan. Ook zijn onze programma’s uitstekend geschikt voor mensen met werkervaring die tijdelijk geen baan hebben en die een opleiding willen volgen om de baan van hun dromen te bemachtigen.