Introductie
Veel Inkoopprofessionals kampen met het probleem dat de dagelijkse realiteit het altijd wint van de onzekere, onduidelijke en vooral abstracte toekomst. Want of je nu actief bent als inkoper in de eerste fases van het inkoopproces om te komen tot een overeenkomst met de potentieel meest geschikte leverancier(s), of dat je als contractmanager probeert alle prestaties op elkaar af te stemmen en aan te passen aan de veranderende werkelijkheid, er is altijd wel iets wat met spoed aandacht vereist.
curriculum
In zes dagen (plus een terugkommiddag) gaan wij tijdens deze leergang kijken en leren hoe het structureel werken aan een inkooppakket (Categorie), los van de dagelijkse beslommeringen, jou kan helpen om juist in die dagelijkse inkoopprocessen tijdwinst te boeken en om verbeteringen meteen toe te passen en niet te laten wachten tot het volgende contract…..Ook bij Categoriemanagement vormt voor ons de business focus het uitgangspunt; gericht op prestaties die de klant raken, die aansluiten op het bestaansrecht van de organisatie, die onderscheidend vermogen en concurrentievoordeel opleveren. Want alleen dié prestaties rechtvaardigen deze investering in tijd, energie en geld.Zo kan bij een organisatie die zich van anderen onderscheidt door een hoge mate van klantgerichtheid in bijvoorbeeld de vorm van een effectief klantcontactcentrum, dit centrum als ‘categorie’ worden benaderd. Immers, wanneer een klant naar dat centrum belt met een vraag, is het krijgen van een tevreden stemmend antwoord afhankelijk van de onderling samenhangende prestaties van meerdere leveranciers én de eigen organisatie. Wanneer één van die prestaties achterblijft, blijft het tevreden stemmende antwoord uit. Een categorie hoeft dus niet persé te bestaan uit gelijkvormige producten of diensten.Analyses.Onze aanpak van Categoriemanagement rust op vier analyses: de interne analyse (eigen organisatie, processen, mensen en ontwikkelingen), de externe analyse (klanten, leveranciers, technologie en maatschappij), de supply chain analyse (voortbrengingsketens en kostenstructuren) en de analyse van verbeterpotentieel binnen die drie gebieden. Allen vanuit het oogpunt van business focus, resulterend in een categorieplan.Continu.Een categorieplan is nooit ‘klaar’. Alles verandert voortdurend. Een categorieteam, samengesteld uit belanghebbenden uit diverse disciplines, houdt continu vinger aan de pols en past waar nodig het Categorieplan aan. Zo geeft een Categorieplan altijd de laatste stand van zaken weer. Dit biedt de mogelijkheid om direct afspraken en prestaties aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid of geeft alle benodigde informatie om een nieuw inkoopproces te starten. Specifiek marktonderzoek, of de gekunstelde procedure van ‘marktconsultatie' bij aanbestedingen, is dan overbodig. Je kunt dus sneller een nieuwe vraag in de markt zetten.Voor veel aanbestedende diensten is dit een prima middel om ‘onrechtmatigheid’ door té laat beginnen, terug te dringen.