Tegenwoordig kijkt men in de woningmarkt niet alleen naar het vastgoed. Ook de sociale omgeving en duurzaamheid...
Tegenwoordig kijkt men in de woningmarkt niet alleen naar het vastgoed. Ook de sociale omgeving en duurzaamheid spelen een steeds grotere rol. Dit vraagt...
Tegenwoordig kijkt men in de woningmarkt niet alleen naar het vastgoed. Ook de sociale omgeving en duurzaamheid spelen een steeds grotere rol. Dit vraagt veel van makelaars, assistent-makelaars en taxateurs....
Tegenwoordig kijkt men in de woningmarkt niet alleen naar het vastgoed. Ook de sociale omgeving en duurzaamheid spelen een steeds grotere rol. Dit vraagt veel van makelaars, assistent-makelaars en taxateurs. Ontdek de vastgoedwereld van nu.
Ook in de makelaardij neemt het maatschappelijk bewustzijn een steeds prominentere plek in. In de woningmarkt draait het steeds meer om de mens en minder om het vastgoed. Wat is het doel van onze keuzes? Wat zijn de behoeftes van de klant? Nederland is op weg van een verzorgingsstaat naar een participatiesamenleving. Er moet gekeken worden naar het dorp, de wijk of de coöperatie, naar de leefstijl van de toekomstige solidaire bewoners. Wonen en zorg zullen administratief niet meer gescheiden worden, in het belang van de cliënt. Hierbij moet eenzaamheid en een gevoel van onveiligheid voorkomen worden, bijvoorbeeld door de bouw van hofjes nieuwe stijl.
Zaak is wel om sneller te bouwen in verband met het tekort aan woningen. De Ladder voor Duurzame Verstedelijking moet hierbij niet in de weg staan, maar juist slim toegepast worden. Ook moet er rekening worden gehouden met de trek van jonge gezinnen uit de stad.
Woningen moeten gasloos, all-electric en energieneutraal worden voor de verkoopbaarheid in de toekomst. Door middel van gedragsbeïnvloeding zullen particuliere eigenaren hiervan overtuigd worden. Ook thuistechnologie zal steeds meer aandacht krijgen voor een toegenomen wooncomfort.
De enige constante van nu is verandering. De trend van nu hoeft niet de toekomst te zijn. We moeten uitgaan van scenario’s, maar ook zoveel mogelijk gedragsgegevens van woonconsumenten inzamelen en analyseren om toch de toekomst - een beetje - te kunnen voorspellen. Ben jij de makelaar van de toekomst?