Introductie
Deze opleiding is specifiek ontwikkeld voor managers en adviseurs werkzaam bij (semi)overheidsorganisaties, zoals ministeries, gemeenten, provincies, waterschappen of uitvoeringsorganisaties. Dit programma wordt verzorgd op HBO-niveau.
Omschrijving
De overheid staat voor forse uitdagingen op het gebied van digitalisering en IT-innovaties. Er moet snel en veel aangepast en verbeterd worden. Daarom is de vraag naar informatiemanagers groot. Wil je je organisatie versterken op het snijvlak van bestuurlijke processen, informatievoorziening en IT? In deze boeiende leergang verdiep je je in de relatie tussen IT, verandering en informatiemanagement. Je gaat direct aan de slag onder leiding van ervaren docenten, die zelf in de praktijk actief zijn. Zo kun je in je werk meteen gebruikmaken van je nieuwe kennis en inzichten. Na afloop van deze leergang ben je als informatiemanager een volwaardig adviseur en sparringpartner in je organisatie.
Opleidingskenmerk(en)
Vakopleiding
Leerplan
In dit programma komen de volgende onderwerpen aan bod:
Overheid in verandering
(4 dagen) Doel-denken: Wat verandert er en wat betekent dat voor ons en onze klanten?
- Trends en ontwikkelingen relevant voor de publieke sector
- Rol/positie van de overheid
- Klanten van de overheid
- Klantwaarden en waardepropositie
- Veranderaanpak
Van doel- naar weg-denken: veranderen, een uitdaging
- Missie en kernwaarden van de organisatie
- Maturity-denken als veranderstrategie
- Omgeving van de organisatie
- Betrokken partijen en hun houding
- Veranderstrategieën
Van weg- naar doen-denken: ontwerpen van digitale processen
- Producten/diensten
- Inrichten proces
- Gegevens
- Documenten
- Zaakgericht werken of procesoptimalisatie
- Aanschaf (zaak)systeem
Blijvend doen-denken: inrichten en (continu en blijvend) verbeteren
- Wendbaar ontwikkelen (lean, agile, en dergelijke)
- Succesvol implementeren en veranderkundige afwegingen daarbij
- Conflicten en weerstand
- Borging en continu verbeteren
Informatiemanagement en digitale dienstverlening
(3 dagen) Inleiding informatiemanagement en digitale dienstverlening
- Wat is informatiemanagement
- Informatiecyclus/-behoefte
- Visie op digitale dienstverlening
- Rol klantcontactcentrum (KCC)
- Relevante wet- en regelgeving
Informatiemanagement vanuit ICT gezien
- Werken onder architectuur
- Standaarden ter ondersteuning
- Amsterdam Information Model
- Businessontwikkelingen
- Informatie-/communicatieontwikkelingen
- Technologische ontwikkelingen
- Informatiebeleid/-plan
Informatiemanagement vanuit (D)IV-perspectief
- De omgeving van de documentaire informatievoorziening
- Zaakgericht werken
- Zoeken en vinden
- Digitale handtekening
- eDepot
Masterclass Business Intelligence
(8 bijeenkomsten)
- Big data
- Datamining en data warehousing
- Strategisch beslissen op basis van Business Intelligence (BI)
- Kennis als driver voor innovatie
- Alignment tussen kennismanagement en BI
- Visualisatie en analyse van de gegevens
- BI-tools (o.a. Cognos en SAS) en toepassingen
- Van market en competitieve intelligence tot corporate performancemanagement
Eindopdracht
Je rondt de leergang af met een eindopdracht.