Introductie
Het korte HBO-programma Marketingmanager biedt een specialisatie op HBO-niveau en omvat verschillende modules uit de bachelor HBO Commerciële economie.
Omschrijving
Marketing is een vakgebied met vele gespecialiseerde disciplines zoals brand management, marketing communicatie en channel management. Maar ook het creëren van merken, het ontwikkelen en testen en marktonderzoeken en het opzetten van nieuwe distributiekanalen. Deze korte specialistische opleiding biedt essentiële kennis wanneer je een functie op (strategisch) marketinggebied ambieert.
In deze praktijkgerichte opleiding maak je o.a. kennis met brandmanagement, social media, productmanagement en innovatiemanagement. Onmisbare kennis voor iedere professional die zich bezighoudt met het in de markt zetten van (nieuwe) producten en diensten. Je past de opgedane kennis meteen toe in realistische praktijksituaties voor een optimaal leerrendement. Deze opleiding biedt ruime carrièreperspectieven. Want commercieel denken en handelen is in elk bedrijf en iedere branche onmisbaar.
Baanperspectief
Het HBO-programma Marketingmanager is bestemd voor professionals die zich binnen hun (commerciële) functie bezighouden met het bedenken en vernieuwen van producten, diensten en processen en de communicatie hierover. Zo is de opleiding o.a. interessant voor (assistent-)productmanagers, (assistent-) marketingmanagers, category managers, commercieel adviseurs, marketingmedewerkers, business analisten, communicatiemedewerkers, marktonderzoekers, vestigingsmanagers, brand managers en commercieel projectleiders. Ook iedereen die een dergelijke functie ambieert doet met deze opleiding waardevolle kennis op.
Beschrijving
Het HBO-programma Marketingmanager bestaat uit vier modules en gaat in op de diverse aspecten van marketing management en de relatie tussen deze aspecten. In deze opleiding wordt de theorie direct gekoppeld aan de praktijk. De actualiteit van het vakgebied wordt in deze opdrachten nauwlettend gevolgd. Uiteraard is er ook uitgebreid aandacht voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van marketingmanagement.
Hieronder vind je een beschrijving van de inhoud van elke module.
Brand design & management
Merken als CocaCola, Apple en MacDonald’s zijn wereldberoemd. In deze module leer je hoe een dergelijk sterk merk wordt ontwikkeld. Je doet vaardigheden op in het ontwerpen van een merk, het meten van een succes van een merk en het toepassen van merken in jouw mediaproducten.
Social media management
De module Social Media heeft als insteek de bijdrage die nieuwe media kunnen leveren aan het ontwikkelen en onderhouden van relaties tussen een organisatie en haar belangrijke stakeholders. Nieuwe media zoals weblogs, wiki’s, virtuele gemeenschappen, internetfora en second life vormen bij uitstek de mogelijkheid om met allerlei groeperingen in de samenleving in contact te treden. Na afloop van de module heb je kennis opgedaan van: PR-instrumenten, nieuwe media, operationele toepassingen van PR en kun je onder meer PR als beleidsinstrument inzetten voor het behartigen van de reputatie van organisaties.
Productmanagement
Deze module gaat over productinnovatie en het innovatieproces: het vernieuwen van producten en diensten en daaraan gerelateerde onderdelen zoals verpakking, introductie, communicatie en merk, samenwerken en bedrijfseconomische afwegingen. Productinnovatie is niet ‘slechts’ het bedenken van geheel nieuwe producten of diensten. Het is een continu en ingewikkeld proces van veranderen, verbeteren en zich daarmee onderscheiden van de overige aanbieders.
Omnichannel management
Deze module gaat over de analyse, het ontwerp, de organisatie en het managen van distributiekanalen, de conflicten tussen partners in het kanaal en de relatie met supply chain management.
Alle benodigde vakliteratuur is inbegrepen bij het collegegeld. Hiervoor hoeven geen extra kosten te worden gemaakt. Bij deze opleiding wordt ook van Engelstalige literatuur gebruik gemaakt.
Toelating
Om deze opleiding te kunnen volgen, is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is HAVO-/MBO- werk- en denkniveau gewenst.