Professioneel Managementassistent - 15 maanden

Praktijkgerichte opleiding voor allround supportprofessionals

Opleidingsniveau

MHBO

Meer informatie

Download brochure

Opleider

Schoevers

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Je maakt draaiboeken in Excel, handboeken in Word en ten slotte verzorg je ook de presentatie om het personeel te informeren over het op handen zijnde jubileumfeest. Kortom: je regelt, informeert en organiseert. In de Schoevers-opleiding Professioneel Managementassistent leer je het allemaal. Deze dynamische opleiding bereidt je voor op een veelzijdig beroep. In de dagelijkse praktijk van de managementassistent is elke dag anders en moet je steeds opnieuw prioriteiten stellen. Jij bent immers de steun en toeverlaat van een afdeling of een groep managers. Met het Schoevers-diploma Professioneel Managementassistent toon je aan een echte allrounder te zijn.

Doelgroep

Je werkt graag op een drukke afdeling en vindt het leuk om de spin in het web te zijn. Je wilt je verder ontwikkelen op het gebied van communiceren en organiseren en je wilt daarin naar de top met het Schoevers-diploma. Als je de voorkeur geeft aan het werken in een internationale omgeving raden we je aan de opleiding Internationaal Managementassistent te volgen.

In deze opleiding is een deel van het programma gericht op computervaardigheden. Ben je al volledig bekend met Word, Excel en PowerPoint? Dan adviseren wij je om de opleiding Managementassistent te volgen. Je volgt dan hetzelfde programma, op de 3 computervaardigheidstrainingen na.

Vooropleiding

Voor deze opleiding gelden geen specifieke vooropleidingseisen. De opleiding wordt verzorgd op MHBO-niveau. Door hard te werken en een goede motivatie kun je ook vanuit een lagere opleidingsachtergrond instromen.

Doel en opzet van de opleiding

Het programma is modulair opgebouwd. Elke module wordt apart afgesloten. De opleiding bestaat naast vakmodules voor de managementassistent uit een boeiend programma voor professionele computervaardigheden. Zo word je allround opgeleid.

De opleiding kent een zeer praktijkgerichte aanpak en wordt verzorgd door ervaren vakdocenten. Dat is juist een van de vele voordelen van Schoevers. Je leert van ervaren professionals die jou de fijne kneepjes van het vak bijbrengen. Door veel te oefenen met opdrachten krijg je de leerstof snel onder de knie. In de lessen ga je aan de slag met praktische opdrachten die je in projectgroepen met medestudenten uitwerkt.

In de opleiding wordt gebruikgemaakt van praktijkgericht lesmateriaal. Daarnaast heb je toegang tot een prettige online leeromgeving waar je veel informatie vindt, zoals een leerwijzer, praktijkopdrachten en extra praktijkinformatie. Via de leeromgeving kun je ook communiceren met je medestudenten en je docent.

Voorbereiding

Als je de lessen voorbereidt, haal je meer rendement uit de bijeenkomsten. Houd als richtlijn aan dat je ongeveer evenveel tijd bezig bent met de voorbereiding als de duur van de lestijd.

Vervolgmogelijkheid en vrijstellingen

Indien je toegelaten wordt tot de opleiding HBO Associate degree Officemanagement ontvang je vrijstelling voor de overeenkomstige modules.

Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Programma

Bij het aantal bijeenkomsten wordt uitgegaan van de avondvariant. Bij de dagvariant heb je altijd 2 bijeenkomsten op dezelfde dag. In het programma komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Zakelijke professionele correspondentie

(6 bijeenkomsten)

  • Uitgangspunten voor professionele correspondentie
  • Briefsoorten en communicatiedoelen
  • Kenmerken van een goede brief/e-mail
  • Opbouw en vorm
  • Variëren in zinsbouw en woordkeuze
  • Toonzetting
  • Openings- en slotalinea’s
  • Effectieve schriftelijke taalbeheersing
  • Verslaglegging
  • Korte verslagen

Correct schrijven

(6 bijeenkomsten)

  • Grammatica
  • Werkwoordspelling
  • Spellingkwesties
  • Interpunctie
  • Stijlfouten herkennen en verbeteren
  • Perfect Nederlands

Plannen en organiseren

(4 bijeenkomsten)

  • Werkverdeling en coördinatie
  • Maken van effectieve planningen
  • Omgaan met aanpassingen en ­veranderingen
  • Zicht houden op voortgang
  • Bijsturen van planningen
  • Planmatig organiseren
  • Prioriteiten stellen
  • Heldere werkafspraken
  • De kracht van eenvoud
  • Effectiever werken

Organisatie en management

(6 bijeenkomsten)

  • Verschillende soorten organisaties
  • Management en besluitvorming in ­organisaties
  • Organisaties en hun omgeving
  • Concurrentie en strategie
  • Operationeel management
  • Leidinggeven en ontwikkelen
  • Organisatiestructuur, sturing en coördinatie

Projectmanagement

(4 bijeenkomsten)

  • Praktisch projectmatig werken
  • Het projectplan
  • De structuur en fasering van een project
  • Het opzetten van een projectorganisatie
  • Planning en risicoanalyse
  • Aansturen, uitvoeren en bewaken van projecten
  • Het afronden van een project
  • Het borgen van het projectresultaat

Persoonlijke effectiviteit

(6 bijeenkomsten)

  • Effectieve werkorganisatie
  • SMART werken
  • Assertief gedrag
  • Subassertief, assertief en agressief gedrag
  • Feedback geven en ontvangen
  • Timemanagement
  • Prioriteiten stellen
  • Planning en agendabeheer

Word Advanced: Documenten Indelen en Tabellen

(2 bijeenkomsten)

  • Structuur van Word:
  • Wat zijn sjablonen
  • Wat zijn opmaakprofielen
  • Wat zijn alinea’s
  • Wat zijn secties
  • Opmaak bekijken
  • Document opmaken:
  • Marges instellen
  • Pagina-einden
  • Kop- en voetteksten
  • Sectie-einden
  • Krantenstijlkolommen
  • Randen en arcering:
  • Tekstkader
  • Alineakader
  • Paginakader
  • Kader of arcering verwijderen
  • Tabellen:
  • Tabel maken
  • Tabel opmaken
  • Tabel bewerken
  • Kolombreedte en rijhoogte
  • Samenvoegen en splitsen
  • Sorteren
  • (Eenvoudig) rekenen in tabellen

Word Advanced: Werken met Lange, Complexe Documenten

(2 bijeenkomsten)

  • Stijlen in documenten:
  • Soorten stijlen
  • Stijlen toepassen
  • Stijl voorzien van kopnummering
  • Stijlen maken, wijzigen
  • Stijl verwijderen
  • Beheer van stijlen
  • Elektronische verwijzingen:
  • Inhoudsopgave en index
  • Voet- en eindnoten
  • Bijschriften
  • Citaten, bibliografie en bronvermelding
  • Kruisverwijzing
  • Hyperlinks
  • Documentnavigatie en overzichtsweergave:
  • Navigatievenster
  • Zoeken en werken met uitgebreide ­zoekopties
  • Documentstructuur
  • Overzichtsweergave
  • Werken met kopniveaus
  • Illustraties en afbeeldingen:
  • Mediagalerie
  • Illustratie invoegen
  • Afbeeldingen invoegen en bewerken
  • Afbeeldingseffecten
  • Tekenen, SmartArt, grafiek, scherm­afbeelding:
  • Objecten invoegen en bewerken
  • WordArt invoegen
  • Tekst en afbeeldingen combineren
  • Initialen gebruiken
  • Schermafbeelding maken
  • Grafiek invoegen
  • SmartArt invoegen en bewerken

Excel Basis

(4 bijeenkomsten)

  • Kennismaken met Excel
  • Een werkmap maken
  • Tekst en getallen invoeren
  • Cellen selecteren, kopiëren en verplaatsen
  • Berekeningen uitvoeren met Excel
  • Cellen en kolommen opmaken
  • Grafieken kiezen en invoegen
  • Afdrukken van paginabereik

PowerPoint Advanced: Dynamische Presentaties en Animaties

(2 bijeenkomsten)

  • Diaovergang:
  • Diaovergang aanbrengen
  • Effectopties voor diaovergang
  • Tijdsinstellingen
  • Diaovergang verwijderen
  • Animaties:
  • Animatie toevoegen
  • Effectopties en tijdsinstellingen voor animaties
  • Animatiepaden
  • Bijzondere effecten voor tekstobjecten, grafieken en SmartArt-afbeeldingen
  • Diavoorstellingen:
  • Diavoorstelling instellen
  • Tijdsinstellingen voor try-out
  • Interactieve voorstelling:
  • Hyperlinks en actie-instellingen
  • Actie-instellingen
  • Startdia maken
  • Diavoorstelling instellen:
  • Try-out voor tijdsinstellingen
  • Doorlopende voorstellingen
  • Aangepaste voorstellingen
  • Presentatie delen met anderen:
  • Dia's uit een andere presentatie overnemen
  • Opslaan voor oudere versies
  • Opslaan als diavoorstelling
  • Opslaan als pdf
  • Diavoorstelling uitzenden
  • Opslaan op een SharePoint Server
  • Opslaan op het web
  • Video maken van een presentatie
  • Pakket inpakken voor cd-rom/usb-stick

    Officieel Schoevers-diploma

    De modules Correct schrijven en Zakelijke professionele correspondentie rond je af met een digitaal examen. De overige modules worden afgerond met een praktijkopdracht. Naast de modules volg je nog een aantal trainingen gericht op computervaardigheden. Aan deze trainingen zijn geen examens gekoppeld. Na een succesvolle afronding van alle modules en het volgen van de trainingen ontvang je het zeer gewaardeerde Schoevers-diploma ‘Professioneel Managementassistent’. Met dit diploma zijn je carrièreperspectieven uitstekend!

    Planning
    Planning
    Planning
    Planning
    Planning

    Opleidingsvarianten

    De opleiding duurt 15 maanden. De opleiding wordt zowel overdag als in de avond verzorgd. De dagopleiding heeft 16 bijeenkomsten van 10.00 uur tot 16.00 uur. De avondopleiding heeft 32 bijeenkomsten van 19.00 uur tot 22.00 uur. Daarnaast zijn er 5 trainingsdagen van 09.30 uur tot 16.30 uur voor computervaardigheden. Door de unieke combinatie van onderdelen zijn er verschillende werkdagen waarop je dit programma volgt. Je kunt deze opleiding ook grotendeels op afstand volgen op basis van e-learning. Zie Studeren op afstand voor meer informatie. Deze opleiding kun je ook in 27 maanden volgen.

    Investering
    Investering
    Investering
    Investering
    Investering

    Kosten

    Inschrijfgeld: € 100,-

    Lesgeld: € 5.299,-

    Studiemateriaal: € 75,- (per module)

    Examenkosten: € 195,- (per digitaal examen)

    € 195,- (per moduleopdracht)

    € 195,- (per moduleopdracht mbo)

    Reprorechten: € 15,-

    Arrangementskosten: zie onderstaande toelichting.

    Bovenstaande bedragen zijn op basis van betaling ineens waarbij 8% korting inbegrepen is. Je kunt dit programma ook in 5 of 15 termijnen betalen.

    Professioneel Managementassistent - 15 maanden

    Opleidingsniveau

    MHBO

    Erkenningen

    Meer informatie

    Download brochure

    Wil je dit met iemand delen?

    Mail door
    DE OPLEIDER

    Schoevers

    Schoevers. Dan ben je meer waard.
    Met meer dan 100 jaar ervaring is Schoevers dé aanbieder van MBO- en HBO-opleidingen en trainingen voor secretaresses en managementondersteuners. Onze opleidingen bieden een geweldige carrièrestart voor jonge, gedreven en servicegerichte mensen. Daarnaast biedt Schoevers een compleet pakket van opleidingen en trainingen voor werkende supportprofessionals en voor professionals die een overstap maken richting dit vakgebied.