Kostenoverzicht aanvragen

NIMA B Consumentenmarketing

9 maanden - Compleet inzicht in consumentenmarketing in een praktijkgerichte opleiding

Opleidingsniveau

Vakopleiding

Meer informatie

Download brochure

Opleider

SRM

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

NIMA B Consumentenmarketing is al jarenlang de belangrijkste opleiding voor iedereen die zich verder wil ontwikkelen op het gebied van consumentenmarketing. De opleiding is volledig actueel en gaat in op alle moderne manieren waarop organisaties de consument kunnen benaderen zoals communicatiekanalen en on- en offline marketingchannels. Juist de directe relatie met de consument wordt steeds belangrijker door de sterkere communicatie via online kanalen. Daarnaast leer je een concreet marketingplan schrijven, implementeren en evalueren. Je wordt uitstekend voorbereid op de officiële NIMA-examens.

NIMA Education Partner

Het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) is de beroepsvereniging voor marketing, communicatie en sales. Jaarlijks leggen duizenden professionals de NIMA-examens af. Dat maakt dat NIMA diploma’s toonaangevend zijn bij marketingprofessionals. SRM heeft als Education Partner van NIMA het exclusieve recht om jou volledig voor te bereiden op deze examens. Met de praktijkgerichte aanpak van SRM leer je direct hoe je de theorie kunt toepassen binnen je praktijkomgeving. De slagingspercentages van onze deelnemers bewijzen keer op keer het succes van deze aanpak.

Wat ga je leren

  • Je bent bekend met de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van consumentenmarketing
  • Je kunt op basis van een in- en externe analyse een passende consumentenmarketingstrategie ontwikkelen
  • Je kunt een marketingstrategie vertalen naar een operationeel marketingplan
  • Je weet hoe je de onderdelen van de marketingmix binnen een B2C-omgeving succesvol kunt implementeren
  • Je analyseert tijdens het live businesscaseweekend een actueel marketingvraagstuk en lost deze op in groepsverband

Voor wie

Je bent (mede)verantwoordelijk voor de marketing van een consumentenmerk of -product. Of je bent betrokken bij het commercieel beleid hiervan. Je werkt op operationeel en tactisch (planmatig) niveau en je wilt doorgroeien naar een hogere functie in de consumentenmarketing. Met deze opleiding kun je het officiële NIMA-diploma behalen.

Programma

Je wordt door ervaren marketingprofessionals op een praktijkgerichte en actieve manier uitstekend voorbereid op het landelijke NIMA-examen. Op zeer praktijkgerichte wijze ga je aan de slag met de kern van consumentenmarketing. Je verdiept je onder andere in marktsegmentatie en positionering en je krijgt zicht op de marketingmix. Daarnaast doe je uitgebreide kennis op over het gedrag van consumenten en ga je aan de slag met het schrijven van een marketingplan. De onderwerpen die aan bod komen zijn voor jou herkenbaar, doordat de theorie direct wordt gekoppeld aan actuele voorbeelden.

Toelatingsvoorwaarden

Er zijn geen verplichte toelatingseisen voor deze opleiding en het examen. Kennis van NIMA A Marketing is een pre.

Topdocenten uit de praktijk

De docenten beschikken over specifieke vakkennis, hebben ruime en actuele ervaring in het vakgebied en beheersen natuurlijk ook uitstekende didactische vaardigheden. Zij begeleiden je op een zeer resultaatgerichte wijze naar het NIMA-examen. De slagingspercentages van SRM liggen al jarenlang op het hoogste niveau van Nederland, dat bewijst dat de aanpak zeer effectief is.

Vervolg

Wil je na NIMA B Consumentenmarketing nog meer leren? Misschien is een van de volgende opties interessant voor jou:

  • NIMA C
  • SRM Executive Master Digital Marketeer C
  • SRM Executive Master Customer Centric Strategy C

Live businesscase (optioneel)

Tijdens de live businesscase werk je 2 dagen (inclusief overnachting) in teamverband aan een marketing- of communicatievraagstuk van een aansprekende opdrachtgever. In een realistische praktijksimulatie haal je onder tijdsdruk het uiterste uit jezelf en je team, wat grote impact heeft op het leereffect. De opdrachtgever geeft direct feedback op je prestaties en aan het eind van deze 2 dagen kiest de opdrachtgever de beste oplossing voor zijn probleem. Deze unieke SRM-ervaring staat garant voor een bijzonder hoog leerrendement en een verrijking van je netwerk.

 
Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Nieuw! Extra NIMA Persoonscertificering

Na het behalen van je diploma NIMA B Marketing via SRM mag je een jaar lang gratis de internationaal erkende marketingtitel Senior Marketing Professional (SMP) achter je naam voeren. Hiermee maak je jouw kwaliteiten zichtbaar voor de buitenwereld en onderscheid je je van collega-marketeers.

  • Na het behalen van je diploma meld je je aan via https://www.nima.nl/persoonstitels/senior-marketing-professional/. Je naam wordt vervolgens geregistreerd in het NIMA-diplomaregister, zodat je kunt aantonen dat je een internationaal erkend Senior Marketing Professional (SMP’er) bent
  • Je mag de afkorting SMP achter je naam zetten en het officiële SMP logo gebruiken
  • De titel is een garantie voor een goede en actuele vakbekwaamheid en hoge kennis en ervaring op het gebied van marketing

Examen en diploma

Het NIMA-examen bestaat uit 2 delen: een schriftelijk deel (B1) en een mondeling deel (B2). De examens voor het diploma NIMA B Consumentenmarketing worden regelmatig aangeboden. Kijk voor de actuele data op www.nima.nl.

De examens leg je af bij NIMA. Je behaalt het zeer gewaardeerde NIMA-diploma ‘NIMA B Consumentenmarketing’. Je hebt als voordeel dat je wordt ingeschreven in het officiële NIMA-diplomaregister. Het register geeft inzicht in wie, wanneer, welke NIMA-diploma’s heeft behaald.

Programma

Om tot een marketingplan te komen verdiep je je in de ondernemingsstrategie, marktkansen en klantonderzoek. Je ontdekt welke onderzoeksmethoden je kunt gebruiken en hoe je tot een positionering komt die bij jouw organisatie past. Met de kennis en vaardigheden die je in deze twee modules opdoet, ben je uitstekend voorbereid op het afsluitende NIMA-examen.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Marketing B1

(10 bijeenkomsten)

  • Ondernemingsstrategie en portfoliomanagement
  • Mission statement en business definition
  • Strategische positie
  • Analyse/marktonderzoek van de externe omgeving
  • Inzicht in consumentengedrag
  • Analyse van de interne omgeving
  • Van SWOT-analyse tot centraal probleem
  • Van centraal probleem naar opties: het formuleren van een strategisch beleid
  • Segmentatie, targeting en positionering

Consumentenmarketing B2

(8 bijeenkomsten)

  • Van strategisch beleid naar operationeel marketingplan
  • Een operationeel marketingplan opstellen
  • Missie en visie van de organisatie
  • De waardestrategie
  • Corebusiness
  • Marktpositie (structuur en omvang van de markt)
  • De belangrijkste trends in B2C-marketing
  • Concurrentie
  • Segmenteren tot duidelijk herkenbare en aansprekende deelsegmenten of doelgroepen
  • De positionering van het product of de dienst bepalen
  • Marketingdoelstellingen SMART formuleren
  • De marketingmix uitwerken
  • Het operationeel B2C-marketingplan financieel onderbouwen
  • Het marketingplan evalueren

NIMA-examentraining

  • Gerichte voorbereiding op NIMA-examen
  • Oefenen van opgaven

Live businesscase (optioneel)

(2 dagen waarvan 1 met aansluitende avond)

  • Actuele - real life - businesscase
  • Actiegerichte aanpak in teams
  • Multidisciplinaire aanpak marketing, communicatie, marketingcommunicatie
  • Challenge met pitch voor - real life - opdrachtgever
Planning
Planning
Planning
Planning
Planning

Opleidingsvarianten

Deze opleiding NIMA B Consumentenmarketing duurt 9 maanden. De opleiding wordt zowel overdag als in de avond verzorgd. De dagopleiding heeft 9 bijeenkomsten van 10.00 uur tot 16.00 uur. De avondopleiding heeft 18 bijeenkomsten van 19.00 uur tot 22.00 uur. De opleiding is ook via e-learning te volgen met contact en begeleiding op afstand.

Kies je ervoor om aan de live businesscase deel te nemen? Dan moet je voor alle varianten rekening houden met 1 dag van 10.00 uur tot 22.00 uur en 1 dag van 10.00 uur tot 16.00 uur voor de live businesscase.

Investering
Investering
Investering
Investering
Investering

Investering

Locatie- en arrangementskosten

Tijdens uw opleiding wordt gezorgd voor onbeperkt koffie, thee en water. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,- (excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Als dat expliciet vermeld staat, brengen wij ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).

Reprorechten en hand-outs

Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

Fiscaal voordeel

Betaalt u de opleiding of training zelf dan kunt u maximaal € 15.000,- aan opleidingskosten aftrekken van uw inkomstenbelasting. Klik hier voor meer informatie.

Btw

Kiest u voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of een volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw. 

Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaalt u uw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. 

Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw. 

Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

NIMA B Consumentenmarketing

Opleidingsniveau

Vakopleiding

Erkenningen

Meer informatie

Download brochure