Neem een optie op NIMA B Business Marketing (met Live Businesscase)

NIMA B Business Marketing (met Live Businesscase)

9 maanden - De beste manier om je diploma NIMA B te behalen

Opleidingsniveau

Praktijkopleiding

Meer informatie

Download brochure

Opleider

SRM

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Wil je je organisatie een waardevolle en onderscheidende positie bezorgen in de business-to-businessmarkt? In deze opleiding NIMA B Business Marketing leer je hoe je van strategisch beleid naar een sterk operationeel marketingplan komt. Je start met het analyseren van je eigen organisatie, de markt en het gedrag van consumenten. Vervolgens ga je aan de slag met het opstellen van een operationeel business-to-businessmarketingplan en leer je hoe je dit plan op professionele wijze presenteert aan je organisatie. Door de praktijk- en resultaatgerichte aanpak zie je direct concrete resultaten in je werk. Met deze opleiding vergroot je je carrièrekansen dan ook aanzienlijk.

NIMA Education Partner

Het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) is de beroepsvereniging voor marketing, communicatie en sales. Jaarlijks leggen duizenden professionals de NIMA-examens af. Dat maakt dat NIMA diploma’s toonaangevend zijn bij marketingprofessionals. SRM heeft als Education Partner van NIMA het exclusieve recht om jou volledig voor te bereiden op deze examens. Met de praktijkgerichte aanpak van SRM leer je direct hoe je de theorie kunt toepassen binnen je praktijkomgeving. De slagingspercentages van onze deelnemers bewijzen keer op keer het succes van deze aanpak.

Wat ga je leren

  • Je bent bekend met de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van business-to-businessmarketing
  • Je kunt op basis van een in- en externe analyse een passende business-to-businessmarketingstrategie ontwikkelen
  • Je weet een marketingstrategie te vertalen naar een operationeel marketingplan
  • Je kunt de onderdelen van de marketingmix binnen een B2B-omgeving succesvol implementeren
  • Je kunt tijdens het live businesscaseweekend een actueel marketingvraagstuk analyseren en in groepsverband oplossen

Voor wie

Je hebt al een aantal jaar ervaring als marketeer in een B2B-omgeving of bent medeverantwoordelijk voor het commerciële beleid van bijvoorbeeld een product of merk. Met deze opleiding versterk en update je je marketingkennis en -ervaring en professionaliseer je je verder als B2B-marketeer.

Programma

Door ervaren marketingprofessionals uit de business-to-businessomgeving word je actief voorbereid op het landelijke NIMA-examen. Op zeer praktijkgerichte wijze ga je aan de slag met essentiële onderwerpen op het gebied van businessmarketing. Je verdiept je onder andere in marktsegmentatie en positionering en je krijgt zicht op de operationele marketingmix in een business-to-businessomgeving. Daarnaast ga je aan de slag met het opzetten van een marketingstrategie, doelstellingen en het schrijven van een businessmarketingplan. De onderwerpen die aan bod komen zijn voor jou herkenbaar, doordat de theorie direct wordt gekoppeld aan actuele voorbeelden.

Toelatingsvoorwaarden

Er zijn geen verplichte toelatingseisen voor het programma en het examen. Kennis van NIMA A Marketing is een pre.

Topdocenten uit de praktijk

De docenten beschikken over specifieke vakkennis, hebben ruime en actuele ervaring in het vakgebied en beheersen natuurlijk ook uitstekende didactische vaardigheden. Zij begeleiden jou op een zeer resultaatgerichte wijze naar het NIMA-examen. De slagingspercentages van SRM liggen al jarenlang op het hoogste niveau van Nederland, dat bewijst dat de aanpak zeer effectief is.

Vervolg

Wil je na NIMA B Business Marketing (met Live Businesscase) nog meer leren? Misschien is een van de volgende opties interessant voor jou:

  • NIMA C
  • SRM Executive Master Digital Marketeer C
  • SRM Executive Master Customer Centric Strategy C

Live businesscase

Tijdens de live businesscase werk je 2 dagen (inclusief overnachting) in teamverband aan een marketing- of communicatievraagstuk van een aansprekende opdrachtgever. In een realistische praktijksimulatie haal je onder tijdsdruk het uiterste uit jezelf en je team, wat grote impact heeft op het leereffect. De opdrachtgever geeft direct feedback op je prestaties en aan het eind van deze 2 dagen kiest de opdrachtgever de beste oplossing voor zijn probleem. Deze unieke SRM-ervaring staat garant voor een bijzonder hoog leerrendement en een verrijking van je netwerk.

 
Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Examen en diploma

Het NIMA-examen bestaat uit 2 delen: een schriftelijk deel (B1) en een mondeling deel (B2). De examens voor het diploma NIMA B Business Marketing worden regelmatig aangeboden. Kijk voor de actuele data op www.nima.nl.

De examens leg je af bij NIMA. Je behaalt het zeer gewaardeerde NIMA-diploma ‘NIMA B Business Marketing’. Je hebt als voordeel dat je wordt ingeschreven in het officiële NIMA-diplomaregister. Het register geeft inzicht in wie, wanneer, welke NIMA-diploma’s heeft behaald.

Programma

Je werkt in 2 modules toe naar het NIMA-examen. Voordat je het examen aflegt, mag je je opgedane kennis eerst in praktijk brengen tijdens de live businesscase. Door samenwerking met je medestudenten leer je je case vanuit verschillende standpunten benaderen. Je zult merken dat je door deze ervaring met meer vertrouwen en kunde het examen ingaat.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Marketing B1

(10 bijeenkomsten)

  • Ondernemingsstrategie en portfoliomanagement
  • Mission statement en business definition
  • Strategische positie
  • Analyse/marktonderzoek van de externe omgeving
  • Inzicht in consumentengedrag
  • Analyse van de interne omgeving
  • Van SWOT-analyse tot centraal probleem
  • Van centraal probleem naar opties: het formuleren van een strategisch beleid
  • Segmentatie, targeting en positionering

Businessmarketing B2

(8 bijeenkomsten)

  • Businessmarketing
  • Van strategisch beleid naar operationeel marketingplan
  • Een operationeel marketingplan opstellen
  • Missie en visie van de organisatie
  • De waardestrategie
  • Core business
  • Marktpositie (structuur en omvang van de markt)
  • De belangrijkste trends in B2B-marketing
  • Concurrentie
  • Segmenteren tot duidelijk herkenbare en aansprekende deelsegmenten of doelgroepen
  • De positionering van het product of de dienst bepalen
  • Marketingdoelstellingen SMART formuleren
  • De marketingmix uitwerken
  • Het operationeel B2B-marketingplan financieel onderbouwen
  • Het marketingplan evalueren

NIMA-examentraining

  • Gerichte voorbereiding op NIMA-examen
  • Oefenen van opgaven

Live businesscase

(2 dagen waarvan 1 met aansluitende avond)

  • Actuele - real life - businesscase
  • Actiegerichte aanpak in teams
  • Multidisciplinaire aanpak marketing, communicatie, marketingcommunicatie
  • Challenge met pitch voor - real life - opdrachtgever
Planning
Planning
Planning
Planning
Planning

Opleidingsvarianten

Deze opleiding NIMA B Business Marketing duurt 9 maanden. De opleiding wordt zowel overdag als in de avond verzorgd. De dagopleiding heeft 9 bijeenkomsten van 10.00 uur tot 16.00 uur. De avondopleiding heeft 18 bijeenkomsten van 19.00 uur tot 22.00 uur. De opleiding is ook via e-learning te volgen met contact en begeleiding op afstand.

Daarnaast moet je voor alle varianten rekening houden met 1 dag van 10.00 uur tot 22.00 uur en 1 dag van 10.00 uur tot 16.00 uur voor de live businesscase.

Investering
Investering
Investering
Investering
Investering

Investering

Lesgeld: € 2.190,-
Studiemateriaal: € 208,25
Examenkosten: € 950,-
Reprorechten: € 15,-
Live Businesscase: € 990,-
Arrangementskosten: zie onderstaande toelichting.

Bovenstaande bedragen zijn op basis van betaling ineens waarbij 8% korting inbegrepen is. Je kunt dit programma ook in 3 of 9 termijnen betalen.

Locatie- en arrangementskosten

Tijdens uw opleiding wordt gezorgd voor onbeperkt koffie, thee en water. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,- (excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Als dat expliciet vermeld staat, brengen wij ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).

Reprorechten en hand-outs

Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

Fiscaal voordeel

Betaalt u de opleiding of training zelf dan kunt u maximaal € 15.000,- aan opleidingskosten aftrekken van uw inkomstenbelasting. Klik hier voor meer informatie.

Btw

Kiest u voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of een volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw. 

Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaalt u uw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. 

Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw. 

Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

NIMA B Business Marketing (met Live Businesscase)

Opleidingsniveau

Praktijkopleiding

Erkenningen

Meer informatie

Download brochure

Wil je dit met iemand delen?

Mail door