Introductie
Als office & managementassistent houd je je onder andere bezig met de volgende zaken:
- Je houdt je bezig met het plannen en organiseren van vergaderingen en evenementen
- Je voert administratieve taken uit ten behoeve van het management
- Je maakt verslagen en handelt vergaderzaken af
- Je ontwikkelt en beheert voorlichtings-, promotie- en/of pr-materiaal
- Je beheert de agenda voor management en directie
Je bent vaak de ‘rechterhand’ van een manager of directielid. Als steun en toeverlaat moet je daarom goed kunnen plannen en organiseren, stressbestendig en flexibel zijn en je zowel mondeling als schriftelijk zeer goed kunnen uitdrukken. Met onze gouden garanties zorgen we ervoor dat alles in deze opleiding prima is geregeld. Jij haalt je diploma met de wind in je rug.
Omschrijving
Je loopt even langs bij het management om goedemorgen te zeggen, zo weet iedereen dat je weer aanwezig bent. Eenmaal op je werkplek open je je laptop en checkt of er mails zijn binnengekomen. Terwijl je bezig bent om ze te beantwoorden en verwerken, begint de telefoon te rinkelen. De vraag of je alles al gereed hebt voor de vergadering van Mark. “Is de locatie al gehuurd, de catering gecontacteerd en zijn de genodigden goed ingelicht?” Jij geeft aan alles tot in de puntjes te hebben geregeld. Eenmaal opgehangen ga je verder met je werkzaamheden. In de mailbox vind je veel rapportages en teksten die verwerkt of geschreven moeten worden. Je houdt het overzicht en je schakelt moeiteloos over van taak naar taak. Zie jij dit wel zitten? Dan is de opleiding MBO Office & Management Support Specialist niveau 4 bij Scheidegger de juiste keuze voor jou!
Opleidingskenmerk(en)
MBO-niveau 4
Leerplan
Het programma bestaat uit 5 modules (4 of 6 bijeenkomsten), keuzedelen, een module Studiebegeleiding (4 bijeenkomsten van 3 uur en zelfstudie) en een stage (je werkplek of een stage). Om een officieel erkend MBO-diploma te behalen is landelijk vastgelegd dat een bepaald verplicht niveau geldt voor Nederlands, rekenen en Engels. Voor deze algemene onderdelen word je uitstekend begeleid. Meer informatie vind je in de toelichting op Toelichting MBO.
In deze opleiding leer je alles wat je nodig hebt om als moderne managementassistent aan de slag te gaan. Je leert hoe je het management ondersteunt doordat jij vaak bij allerlei taken betrokken bent om werk te organiseren en te regelen.
Managementinformatie
(4 lessen)
- Gegevensverwerking
- Rapportages opstellen
- Begroten en budgetteren
- Presentaties maken
- Zakelijk schrijven
- Dossierbeheer
- AVG en vertrouwelijkheid
Communicatieve vaardigheden
(4 lessen)
- Basisbegrippen communicatie
- Gesprekstechnieken
- Feedback geven en ontvangen
- Presenteren en vergaderen
- Telefonische, digitale en schriftelijke communicatie
- Communicatie bij conflicten
Plannen en organiseren
(4 lessen)
- Doelen bepalen
- Prioriteiten stellen
- Planning of draaiboek maken
- Locatie en catering regelen
- Afhandelen van het event
Communicatie en pr
(6 lessen)
- Communicatie en media
- Communicatie en huisstijl
- Pr en relatie met pers en media
- Creatief schrijven van brieven, folders en advertenties
- Inzetten en onderhouden van social media
- Voorlichting en imago
Office- en managementsupport
(6 lessen)
- Managementassistent in de praktijk
- Agendabeheer
- Verslagen en notulen
- Office supplies
- Administraties en dossiers
Overige onderdelen
- Studiebegeleiding
- Keuzedelen
- Stageprogramma
- Algemene onderdelen