HBO Bachelor Communicatie specialisatie Marketingcommunicatie

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Prijs

€ 18.526,45

Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Meer informatie

Download brochure

Opleider

NCOI

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

We leven in een online tijdperk. Op het gebied van marketingcommunicatie is het genereren van conversie, het verhogen van engagement via social media en het personaliseren van content belangrijker dan ooit om optimale resultaten te boeken. Docenten uit de communicatiepraktijk behandelen de nieuwste trends. In deze opleiding ontwikkel je de vaardigheden om je eigen projecten op te zetten. Je vertaalt branding naar de juiste communicatiestrategie om zo je product of dienst op de meest succesvolle wijze bij de doelgroep te krijgen. In deze specialisatie wordt daarom extra aandacht besteed aan branding, positionering, inzicht in consumentengedrag en effectiviteit van media. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO. Dat garandeert je een opleiding van hoge kwaliteit en een Bachelorgetuigschrift van hoge waarde op de arbeidsmarkt.

Je resultaat

  • Je zet professionele marketingcommunicatieplannen op en gebruikt passende media om je doelen te bereiken
  • Na succesvolle afronding ontvang je het officieel erkende Bachelorgetuigschrift HBO Bachelor Communicatie

Waarom NCOI?

  • Voor werkenden: opleidingen die goed te combineren zijn met werk en privé
  • Flexibel: meerdere startmomenten op meerdere locaties per jaar
  • Begeleiding: topdocenten uit de praktijk en een persoonlijke studiebegeleider
  • Kwaliteit: hoog aangeschreven bij werkgevers én geaccrediteerd door de NVAO

Doelgroep

Je hebt een grote interesse in communicatie. Bovendien wil je je specialiseren op het gebied van marketingcommunicatie. Ook wil je graag een volledige Bachelorgraad behalen.

Deze Bachelor kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.

Opbouw van de opleiding

De HBO Bachelor Communicatie specialisatie Marketingcommunicatie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Het programma biedt een aantrekkelijke combinatie van vakinhoud en vaardigheden. Om succesvol te zijn in de praktijk dien je namelijk niet alleen te beschikken over vakkennis, maar zijn juist ook praktische vaardigheden van belang.

Je werkt, afhankelijk van je studievariant, aan 1 of 2 modules op hetzelfde moment, daardoor houd je focus. Dat werkt prettig en is heel overzichtelijk. Je kunt kiezen uit meerdere studievarianten. Studeer je 's avonds, dan volg je wekelijks een bijeenkomst van 3 uur. Als je de dagstudie volgt, heb je om de week 2 bijeenkomsten die samen 1 dag duren. Ook kun je kiezen (delen van) de opleiding online te volgen.

Per fase werk je vervolgens aan een integrale opdracht en een praktijkprogramma waarin je de concrete toepassing van de opleiding verwerkt in een portfolio. Je sluit de opleiding af met een praktische afstudeeropdracht. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.

Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.

Praktijkgericht leren

Als je een baan hebt die aansluit op je opleiding, dan maak je opdrachten in je eigen werkomgeving. Zo doe je ervaring op met de onderwerpen uit de opleiding.

Ligt je werk niet in het verlengde van de opleiding? Dan kun je toch deelnemen. Je loopt dan stage, zodat je ervaring kunt opdoen in het vakgebied. Je kunt je stage combineren met het afstuderen, maar je kunt ook eerder in de opleiding stage lopen.

Specialisatie Marketingcommunicatie

Je kiest binnen de HBO Bachelor Communicatie voor de specialisatie Marketingcommunicatie. Dat heeft als voordeel dat je vanaf de start je opdrachten kunt toepassen op marketing- en communicatie-uitingen binnen je eigen werkomgeving. Tijdens de tweede fase volg je een apart programma met de modules Communicatie B1 en Marketingcommunicatie B2 gericht op je specialisatie. De derde fase is een verdiepende fase die je op het gewenste HBO Bachelorniveau brengt. Je studeert af in de richting van je specialisatie.

Gunstige financiering

Betaal je het programma zelf? Dan kun je gebruikmaken van het levenlanglerenkrediet, een aantrekkelijke studiefinanciering voor volwassenen. Daarmee kan iedereen tot 55 jaar de opleidingskosten grotendeels door de overheid laten financieren. Kijk op onze pagina over het levenlanglerenkrediet (LLLK) voor meer informatie of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.

Klassikaal, e-learning of virtual classroom

Je kunt dit programma klassikaal volgen op een locatie naar keuze. Onze leslocaties zijn gevestigd door heel Nederland. Behoefte aan meer flexibiliteit? Met de lesvariant e-learning studeer je in je eigen tijd en in je eigen tempo op afstand. Je wordt online begeleid door een ervaren docent. Voor de unieke combinatie van beide lesvarianten kies je voor virtual classroom. Hierbij volg je de lessen op vaste tijdstippen, met een docent én digitaal. Voor meer informatie over onze opleidingsvarianten, zie de pagina Opleidingsvarianten op onze website.

 
Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Erkend HBO Bachelorgetuigschrift

Als je alles met succes hebt afgerond, ontvang je het officiële Bachelorgetuigschrift ‘HBO Bachelor Communicatie’ met als aantekening Marketingcommunicatie. Je mag je dan Bachelor in Communicatie noemen en de graad BA (Bachelor of Arts) voeren. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO en voldoet daarmee aan alle strenge eisen die gelden voor Bacheloropleidingen. Je ontvangt van NCOI een internationaal erkend Bachelorgetuigschrift met hoge waarde op de arbeidsmarkt. Zie Erkenningen voor meer opleidingsinformatie.

Programma 240 EC

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.

Fase 1

  • Corporate communicatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Visie, missie en doelen
    • Identiteit, imago en reputatie
    • Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding
    • Interne communicatie
    • Communicatie bij veranderingsprocessen
    • Maatschappelijk verantwoord ondernemen
    • Corporate branding
  • Marketingcommunicatie en branding 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Branding
    • Marketingcommunicatieplan
    • Marketingcommunicatie-instrumenten
    • Geïntegreerde communicatie
    • Werking van marketingcommunicatie
    • Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
    • (Tactisch) positioneren
    • ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
    • Public relations
    • Actuele ontwikkelingen marcom
  • Social media 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Trends en ontwikkelingen binnen social media
    • Social-mediakanalen
    • Bereik van social media
    • Social Search
    • Communitymanagement
    • Organisatorische consequenties
    • Social media monitoring tools
  • Management en organisatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de werking van organisaties
    • Organisatiestructuur en -processen
    • Managementtaken en leiderschapsstijlen
    • Leidinggeven en motiveren
    • Plannen, aansturen en bewaken
    • Werkverdeling en samenwerking
    • Bevoegdheden en besluitvorming
    • Effectieve werkorganisatie
  • Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inzicht in jezelf en anderen
    • Kernkwaliteiten
    • Motivatie en belangen van anderen
    • Effectieve gesprekstechnieken
    • Lastige gesprekken voeren
    • Weerstand en emoties
    • Situationeel handelen
    • Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
    • Invloedstijlen
    • Je doelen bereiken
  • Communicatie in de praktijk 8 EC
    • Analyse van communicatievraagstukken
    • Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
    • Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Fase 2

  • Marketingcommunicatie B 24 EC
      • PR en mediarelaties 8 EC
        (6 bijeenkomsten)
        • Public relations en imago
        • Organisatie van pr
        • Verschillend publiek
        • Online pr en webcare
        • Public affairs
        • Mediarelaties
        • Crisiscommunicatie
      • Storytelling 8 EC
        (6 bijeenkomsten)
        • Principes van storytelling
        • Het verhaal scherp krijgen
        • Aanpak van storytelling
        • Doelgroepgericht schrijven
        • Doelgroep en mediaplatform
        • Deelbare content
        • Websites en blogs
        • Storytelling met social media
      • Projectmanagementvaardigheden 8 EC
        (4 bijeenkomsten)
        • Kenmerken van projecten
        • Projectmanagementmethoden
        • Projectafbakening en -fasering
        • Projectorganisatie en -omgeving
        • Budgetbeheersing
        • Risicomanagement
        • Succesvolle projectafronding
      • Integrale opdracht 6 EC
        • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
      • Praktijkprogramma 6 EC
        • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

    Fase 3

    • Communicatiestrategie 12 EC
      (6 bijeenkomsten)
      • Visie, missie en doelen
      • Het opzetten van een communicatiestrategie
      • Omnichannelstrategie; communicatiedashboard
      • Strategisch communicatieframe
      • Budget
      • Accountability
      • Communicatiestrategie en -budget
      • Effectiviteit van communicatie meten
      • Opzetten van een communicatieplan
    • Conceptontwikkeling 12 EC
      (6 bijeenkomsten)
      • Inzicht in de communicatiedoelstelling
      • Het vaststellen van het vertrekpunt
      • Behoeften van de opdrachtgever in kaart brengen
      • Briefen en debriefen van de gewenste propositie
      • Creativiteit en conceptontwikkeling
      • Werkvormen voor creativiteit en ideevorming
      • Van idee naar concept
      • Beoordelen van het concept
      • Overtuigend presenteren van het concept
    • Contentstrategie 12 EC
      (6 bijeenkomsten)
      • Strategie voor content
      • KPI’s voor contentstrategie
      • Vertaling van strategie naar concreet plan
      • Verschillende vormen van content
      • Branding en boodschap
      • Contentcreation en curation
      • Richtlijnen en ontwikkelingen omtrent content
    • Adviesvaardigheden 8 EC
      (4 bijeenkomsten)
      • Adviesrollen en adviesrelaties
      • Kwaliteiten van een adviseur
      • Fases in het adviesproces
      • Gespreks- en luistervaardigheden
      • Herkennen van en omgaan met weerstand
      • Eigen adviesstijl
      • Beïnvloedingsstrategie
      • Draagvlak en borging van adviezen
      • Motiverende gespreksvoering
    • Integrale opdracht 6 EC
      • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
    • Praktijkprogramma 10 EC
      • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

    Afstudeerfase

    • Praktijkprogramma 30 EC
      • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
    • Afstudeeropdracht 30 EC
      • Praktische afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt

    Fase 1

    In de eerste fase leg je de basis om als marketingcommunicatieprofessional aan de slag te gaan. Je verdiept je in de bedrijfsvoering en de doelstellingen van het bedrijf. Daarnaast onderzoek je de waarde van het imago en de reputatie van een merk. Wat maakt een merk uniek? En hoe communiceer je het merk naar de consument? Je leert verschillende soorten content gebruiken om de doelgroep te motiveren zaken met jouw organisatie te doen.

    Fase 2

    In de tweede fase staat je specialisatie Marketingcommunicatie centraal. Marketingcommunicatie gaat verder dan de reputatie, maar is meer gericht op de manier van communiceren en het bereiken van doelen. Het omvat alle middelen waarmee de organisatie communiceert richting de doelgroep en de opdrachtgever om de producten, diensten, maar ook het bedrijf zelf goed in de markt te zetten. Je neemt deel aan de volgende modules:

    Fase 3

    Fase 3 is de verdiepende fase. Je werkt toe naar een communicatiestrategie waarin je rekening houdt met de verschillende kanalen waarop klanten je kunnen vinden.

    Afstudeerfase

    In de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan een praktische afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.

    Planning
    Planning
    Planning
    Planning
    Planning
    Investering
    Investering
    Investering
    Investering
    Investering
    Kostenoverzicht Ineens Per jaar
    (3 termijnen)
    Per kwartaal
    (12 termijnen)
    Per maand
    (36 termijnen)
    (alleen voor particulieren)
    Dossiervorming (eenmalig) € 200,- niet mogelijk niet mogelijk niet mogelijk
    Lesgeld € 8.990,- € 3.236,40 € 809,10 € 269,70
    Studiemateriaal € 1.890,- € 680,40 € 170,10 € 56,70
    Examenkosten € 2.990,- € 1.076,40 € 269,10 € 89,70
    Comptentie ontwikkelprogramma (stage) en projectbegeleiding € 1.980,- € 712,80 € 178,20 € 59,40
    Afstuderen € 1.790,- € 644,40 € 161,10 € 53,70
    Diplomering € 500,- € 180,- € 45,- € 15,-
    Arrangementskosten Zie onderstaande toelichting.

    Kostenspecificatie

    Dossiervorming (eenmalig) Ineens € 200,- Per jaar
    (3 termijnen)
    niet mogelijk Per kwartaal
    (12 termijnen)
    niet mogelijk Per maand
    (36 termijnen)
    (alleen voor particulieren)
    niet mogelijk
    Lesgeld Ineens € 8.990,- Per jaar
    (3 termijnen)
    € 3.236,40 Per kwartaal
    (12 termijnen)
    € 809,10 Per maand
    (36 termijnen)
    (alleen voor particulieren)
    € 269,70
    Studiemateriaal Ineens € 1.890,- Per jaar
    (3 termijnen)
    € 680,40 Per kwartaal
    (12 termijnen)
    € 170,10 Per maand
    (36 termijnen)
    (alleen voor particulieren)
    € 56,70
    Examenkosten Ineens € 2.990,- Per jaar
    (3 termijnen)
    € 1.076,40 Per kwartaal
    (12 termijnen)
    € 269,10 Per maand
    (36 termijnen)
    (alleen voor particulieren)
    € 89,70
    Comptentie ontwikkelprogramma (stage)
    en projectbegeleiding
    Ineens € 1.980,- Per jaar
    (3 termijnen)
    € 712,80 Per kwartaal
    (12 termijnen)
    € 178,20 Per maand
    (36 termijnen)
    (alleen voor particulieren)
    € 59,40
    Afstuderen Ineens € 1,790,- Per jaar
    (3 termijnen)
    € 644,40 Per kwartaal
    (12 termijnen)
    € 161,10 Per maand
    (36 termijnen)
    (alleen voor particulieren)
    € 53,70
    Diplomering Ineens € 500,- Per jaar
    (3 termijnen)
    € 180,- Per kwartaal
    (12 termijnen)
    € 45,- Per maand
    (36 termijnen)
    (alleen voor particulieren)
    € 15,-
    Arrangementskosten Zie onderstaande toelichting.

    Bij betaling ineens is 8% korting inbegrepen. Indien u in termijnen betaalt vervalt de korting. Betalen per maand is alleen mogelijk voor particulieren. 

    Locatie- en arrangementskosten

    Tijdens uw opleiding wordt gezorgd voor onbeperkt koffie, thee en water. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,- (excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Als dat expliciet vermeld staat, brengen wij ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).

    Reprorechten en hand-outs

    Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

    Fiscaal voordeel

    Betaalt u de opleiding of training zelf dan kunt u maximaal € 15.000,- aan opleidingskosten aftrekken van uw inkomstenbelasting. Klik hier voor meer informatie.

    Btw

    Kiest u voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of een volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw. 

    Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaalt u uw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. 

    Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw. 

    Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

    HBO Bachelor Communicatie specialisatie Marketingcommunicatie

    Opleidingsniveau

    HBO Bacheloropleiding

    Erkenningen

    Meer informatie

    Download brochure
    DE OPLEIDER

    NCOI Opleidingen

    Hoe hoog leg jij de lat?
    NCOI Opleidingen is de praktijkopleider voor iedereen met werkervaring. Onze unieke praktijkgerichte aanpak sluit precies aan bij mensen met een drukke baan. Ook zijn onze programma’s uitstekend geschikt voor mensen met werkervaring die tijdelijk geen baan hebben en die een opleiding willen volgen om de baan van hun dromen te bemachtigen.