HBO Associate degree Commerciële Economie

NVAO-geaccrediteerde opleiding

Opleidingsniveau

HBO Associate degree

Meer informatie

Download brochure

Opleider

NCOI

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Met de 2-jarige opleiding HBO Associate degree Commerciële Economie word je opgeleid tot commercieel professional op HBO-niveau. De praktijkgerichte aanpak met de inzet van ervaren docenten uit het werkveld van marketing en sales zal je zeker aanspreken. Je leert het vak van professionals. In de tweede fase heb je de mogelijkheid om je te specialiseren in de richting van marketing of sales. De keuze is aan jou. Als je je carrière in de commercie stevig wilt verbeteren, dan is de HBO Associate degree Commerciële Economie een uitstekende keuze. Je behaalt met deze NVAO-geaccrediteerde opleiding een officieel erkend HBO-getuigschrift.

Je resultaat

  • Je hebt je ontwikkeld tot commercieel professional op HBO-niveau met uitstekende arbeidsperspectieven
  • Na succesvolle afronding ontvang je het officieel erkende getuigschrift HBO Associate degree Commerciële Economie

Waarom NCOI?

  • Voor werkenden: opleidingen die goed te combineren zijn met werk en privé
  • Flexibel: meerdere startmomenten op meerdere locaties per jaar
  • Begeleiding: topdocenten uit de praktijk en een persoonlijke studiebegeleider
  • Kwaliteit: hoog aangeschreven bij werkgevers én geaccrediteerd door de NVAO

HBO Associate degree

Om het aanbod in het hoger beroepsonderwijs te verbreden en het gat te dichten tussen het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs zijn HBO Associate-degreeopleidingen geïntroduceerd. Deze zijn speciaal bedoeld voor studenten die geen 4-jarige HBO Bacheloropleiding willen volgen, maar juist een korter HBO-programma. Je rondt deze opleiding af met een wettelijke graad, de HBO Associate degree (Ad).

Doelgroep

Je bent ambitieus en je wilt je ontwikkelen op het gebied van marketing en sales om succesvol aan de slag te gaan als marketingmedewerker of (online) salesmedewerker. Je wilt dit doen in een 2-jarig programma op het niveau HBO Associate degree.

Je kunt aan deze Associate degree deelnemen met een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4. Ben je niet in het bezit van een van deze diploma’s, en ben je minimaal 21 jaar, dan kun je instromen op basis van de 21+ regeling van NCOI. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.

Doel en opzet

Op praktische wijze ontwikkel je je op erkend HBO-niveau. Onderwerpen op het gebied van marketing, marketingcommunicatie en productontwikkeling komen in de eerste fase aan bod. Daarnaast verdiep je je in management en organisatie. In fase 2 verdiep je je kennis en kunde. Je gaat in op thema’s als bedrijfseconomische aspecten, marktanalyse en koopgedrag. Ook kies je in de tweede fase een keuzeprogramma, waarmee je een eigen draai kunt geven aan je opleiding.

De opleiding heeft een wettelijke duur van 2 jaar en is zo gepland dat je de grootste slagingskans hebt. De meeste studenten realiseren het programma in deze aangegeven tijd. Als je meer tijd nodig hebt, bijvoorbeeld door een nieuwe baan, een verhuizing of de geboorte van een kind, of gewoon omdat dat je beter uitkomt, kun je door de praktische modulaire aanpak van NCOI heel eenvoudig je opleiding vertragen. Als je langer studeert, betaal je geen extra kosten voor het programma. De opleiding richt zich meteen op de kern van het vakgebied. Dat geeft directe herkenbaarheid en toepassingsmogelijkheden. Per module rond je steeds een onderwerp af. Daarmee heb je een zeer overzichtelijk en goed georganiseerd programma. Je zult merken hoe prettig dit werkt. De meeste modules zijn bovendien ook op basis van e-learning te volgen.

Gunstige financiering

Betaal je het programma zelf? Dan kun je gebruikmaken van het levenlanglerenkrediet, een aantrekkelijke studiefinanciering voor volwassenen. Daarmee kan iedereen tot 55 jaar de opleidingskosten grotendeels door de overheid laten financieren. Kijk op onze pagina over het levenlanglerenkrediet (LLLK) voor meer informatie of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.

 
Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Ad-afstudeeropdracht

Je sluit je Associate degree af met een praktische afstudeeropdracht, die je kunt toepassen in je eigen praktijk. Je kunt het resultaat dan direct gebruiken. Je wordt tijdens het afstuderen persoonlijk begeleid. Voorafgaand aan de afstudeeropdracht vindt in 2 bijeenkomsten uitleg plaats over het afstuderen, zodat je goed bent voorbereid.

Examens

Je ontvangt tijdens je opleiding uitgebreide informatie over de examinering. Elke module wordt apart afgerond met een toets, die zo goed mogelijk aansluit bij de aard van de module. Naast praktijkgerichte moduleopdrachten en mondelinge examens wordt ook gebruikgemaakt van digitale examens. Het voordeel daarvan is dat je zelf het moment en de plaats van het examen kunt uitkiezen. De eerste fase rond je af met een integrale opdracht en gedurende de opleiding werk je aan een praktijkportfolio. Je sluit de Associate degree af met een afstudeeropdracht.

Erkend getuigschrift

Je behaalt met deze opleiding het officiële getuigschrift 'HBO Associate degree Commerciële Economie'. NCOI is door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap erkend als rechtspersoon voor hoger onderwijs op basis van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). Je ontvangt van NCOI een officieel internationaal erkend Ad-getuigschrift met hoge waarde op de arbeidsmarkt. Zie Erkenningen voor meer opleidingsinformatie.

Programma 120 EC

Fase 1

  • Marketingmanagement 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Kernelementen van marketing
    • Inzicht in markten en doelgroepen
    • Marketingdoelstellingen en -strategie
    • Marktsegmentatie
    • Branding en positionering
    • Vertalen van doelstellingen naar marketingmix
    • Product, prijs, plaats en promotie
    • Online marketing en marketingcommunicatie
  • Marketingcommunicatie en branding 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Branding
    • Marketingcommunicatieplan
    • Marketingcommunicatie-instrumenten
    • Geïntegreerde communicatie
    • Werking van marketingcommunicatie
    • Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
    • (Tactisch) positioneren
    • ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
    • Public relations
    • Actuele ontwikkelingen marcom
  • Productontwikkeling 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Productpropositie
    • Samenwerking met R&D en Design
    • Het productontwikkelingsproces
    • Business model canvas
    • Concurrentiebepaling
    • Productinnovatie (goederen en diensten)
    • Innovatie
    • Waardecreatie in de organisatie
    • Waardecreatie en klantoptimalisatie
    • Disruptive businessmodels
    • Production on demand
    • Ontwikkeling van services
  • Management en organisatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de werking van organisaties
    • Organisatiestructuur en -processen
    • Managementtaken en leiderschapsstijlen
    • Leidinggeven en motiveren
    • Plannen, aansturen en bewaken
    • Werkverdeling en samenwerking
    • Bevoegdheden en besluitvorming
    • Effectieve werkorganisatie
  • Commerciële vaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inleven in klant
    • Persoonlijke presentatie en begroeting
    • Vraagtechnieken en luistervaardigheden
    • Aantrekkelijk presenteren van product of dienst
    • Benoemen van klantvoordelen
    • Herkennen van koopsignalen
    • Afsluittechnieken toepassen
    • Inzetten van beïnvloedingstools
  • Marketing en sales in de praktijk 8 EC
    • Analyse van marketing- en salesvraagstukken
    • Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
    • Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Fase 2

  • Marktanalyse en koopgedrag 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Customer journey
    • Koopgedrag en drijfveren
    • Inzicht in gedrag
    • Digitale data om gedrag te meten
    • Marketingpsychologie en -sociologie
    • Opzetten en uitvoeren marktonderzoek
  • Bedrijfseconomische aspecten 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Lezen en begrijpen van financiële overzichten
    • Werken met financiële kengetallen
    • Indeling van kosten en break-even analyse
    • Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
    • Beoordelen van een investeringsvoorstel
    • Werken met een planning-en-controlcyclus
    • Financiële gegevens bij besluitvorming
  • Projectmanagementvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Kenmerken van projecten
    • Projectmanagementmethoden
    • Projectafbakening en -fasering
    • Projectorganisatie en -omgeving
    • Budgetbeheersing
    • Risicomanagement
    • Succesvolle projectafronding
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
  • Keuzeprogramma 24 EC
    • Je kunt kiezen uit:
    • Uitstroomprofiel marketing
    • Uitstroomprofiel sales- en accountmanagement
  • Afstudeeropdracht 6 EC
    • Praktische afstudeeropdracht, die je kunt toepassen in je eigen praktijk

Fase 1

In fase 1 ga je aan de slag met de kern van het vakgebied commerciële economie. Je bestudeert klassikaal het productontwikkelingsproces en bespreekt alles wat daarbij komt kijken, zoals waardecreatie en concurrentiebepaling. Ook de onderwerpen marktsegmentatie en marketingstrategie komen aan bod.

Fase 2

In de tweede fase verbreed en verdiep je je kennis. Je oefent met praktische projectmanagementvaardigheden. Daarnaast leer je werken met digitale data om koopgedrag te meten en vervolgens te kunnen beïnvloeden. In deze fase kies je een keuzeprogramma en je specialiseert je in een specifiek onderwerp, zoals consumentenmarketing, digital marketing of sales verkoopleider.

Planning
Planning
Planning
Planning
Planning
Investering
Investering
Investering
Investering
Investering

Kosten

Inschrijfgeld: € 150,-
Lesgeld: € 6.840,-
Studiemateriaal: € 1.375,-
Examenkosten: € 2.395,-
Eindopdracht: € 350,-
Afstuderen: € 600,-
Praktijkprogramma: € 990,-
Reprorechten: € 15,-
Locatie- en arrangementskosten: zie onderstaande toelichting.

Bovenstaande bedragen zijn op basis van betaling ineens waarbij 8% korting inbegrepen is. Je kunt dit programma ook in 2, 8 of 24 termijnen betalen.

Locatie- en arrangementskosten

Tijdens uw opleiding wordt gezorgd voor onbeperkt koffie, thee en water. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,- (excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Als dat expliciet vermeld staat, brengen wij ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).

Reprorechten en hand-outs

Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

Fiscaal voordeel

Betaalt u de opleiding of training zelf dan kunt u maximaal € 15.000,- aan opleidingskosten aftrekken van uw inkomstenbelasting. Klik hier voor meer informatie.

Btw

Kiest u voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of een volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw. 

Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaalt u uw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. 

Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw. 

Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

HBO Associate degree Commerciële Economie

Opleidingsniveau

HBO Associate degree

Erkenningen

Meer informatie

Download brochure
DE OPLEIDER

NCOI Opleidingen

Hoe hoog leg jij de lat?
NCOI Opleidingen is de praktijkopleider voor iedereen met werkervaring. Onze unieke praktijkgerichte aanpak sluit precies aan bij mensen met een drukke baan. Ook zijn onze programma’s uitstekend geschikt voor mensen met werkervaring die tijdelijk geen baan hebben en die een opleiding willen volgen om de baan van hun dromen te bemachtigen.