HBO Bachelor Communicatie en Organisatie specialisatie Executive officemanagement

specialisatie Executive officemanagement

Opleider

Schoevers

Prijs

€ 0,00

Niveau

HBO Bacheloropleiding

Duur

Inschrijven
PDF download
Kostenoverzicht

Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen. Je kunt ze bellen van maandag tot en met donderdag van 08:00 tot 21:00 uur en op vrijdag van 08:00 tot 17:00 uur.
  • 088 - 9 390 000
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

In de NVAO-geaccrediteerde HBO Bachelor Communicatie en Organisatie specialisatie Executive officemanagement krijg je een brede ontwikkeling op het gebied van communicatie, management en organisatiekunde en ontwikkel je je Engelse taalvaardigheden. Deze opleiding is specifiek ingericht als deeltijdopleiding en leidt je op tot volledig Bachelor. Schoevers biedt je hiermee een mooi programma waarmee je je kwaliteiten kunt versterken en mee kunt in de zware eisen die aan het beroep van supportprofessional gesteld worden. Met een diploma van Schoevers ben je verzekerd van een succesvolle carrière.

Studiefinanciering voor volwassenen

Voor deze HBO-opleiding is het mogelijk om in aanmerking te komen voor studiefinanciering in het kader van levenlanglerenkrediet. Zie Levenlanglerenkrediet (LLLK) voor meer informatie.

Studeren zonder passende baan

Onze opleidingen zijn zeer praktijkgericht. Die praktijk is belangrijk, omdat je daar veel leert. Dit kun je veelal combineren vanuit je baan. Als je geen (passende) baan hebt, kun je toch deelnemen aan deze opleiding. In die situatie pas je de praktijkopdrachten toe op actuele en algemene praktijksituaties. Ook loop je een halfjaar stage. Dat vindt dan plaats vanaf fase 3. Je kunt dit ook combineren met je afstuderen. Als je eerder stage wilt lopen, is dat ook mogelijk. Heb je dan al wel een baan die past bij het werkveld van deze opleiding? Dan is een stage niet meer nodig. Je kunt je opleidingskosten volledig aftrekken van je belastbaar inkomen bij je belastingaangifte.

Doelgroep

Deze opleiding is bedoeld voor ambitieuze supportprofessionals die zich willen ontwikkelen tot topdirectiesecretaresse, managementassistent of executive officemanager. Je wilt de spin in het web zijn op het hoogste niveau. Je wilt opgeleid worden tot volledig erkend HBO Bachelor.

Toelatingsvoorwaarden

Je kunt deelnemen aan deze HBO Bacheloropleiding met een diploma HAVO, VWO of volledig MBO-niveau 4. Heb je dit niet en ben je minimaal 21 jaar? Dan kun je instromen door deel te nemen aan de 21+ regeling van Schoevers.

Doel en opzet van de opleiding

Bacheloropleidingen hebben een wettelijke duur van 4 jaar. Je kunt korter of langer over je opleidingstraject doen. Dit is afhankelijk van je werkervaring, je werkplek en de hoeveelheid tijd die je besteedt aan de opleiding. De kosten zijn gebaseerd op 3 jaar. Heb je langer nodig, dan betaal je geen extra kosten.

De opleiding wordt verzorgd door ervaren docenten, die zelf actief zijn in de praktijk. Dus niet docenten die al jarenlang het contact met de praktijk zijn verloren. Je zult merken dat dit zeer inspirerend is, juist als je nog aan het begin van je carrière staat. Concrete praktijksituaties worden regelmatig met elkaar besproken. Ook ga je in de inspirerende bijeenkomsten in kleine groepen aan de slag met opdrachten en cases. Zo wordt voortdurend de theorie gekoppeld aan de dagelijkse praktijk.

De opleiding bestaat uit 3 fases met 1 avondbijeenkomst per week of 1 dagbijeenkomst per 2 weken. In de afsluitende fase volg je nog 2 modules op de avond of de dag en ga je afstuderen. Het programma is overzichtelijk opgebouwd in de vorm van modules. Door deze modulaire opbouw kun je de opleiding flexibel indelen. Je zult merken dat het behalen van een HBO Bachelorgraad daardoor prima te combineren is met een passende baan.

Studeren zonder passende baan

Onze opleidingen zijn zeer praktijkgericht. Die praktijk is belangrijk, omdat je daar veel leert. Dit kun je veelal combineren vanuit je baan. Als je geen (passende) baan hebt, dan kun je toch deelnemen aan deze opleiding. In die situatie pas je de praktijkopdrachten toe op actuele en algemene praktijksituaties. Ook loop je 2 maanden stage. Dat kan aan het eind van je studie, waarbij je dit combineert met je afstuderen. Als je eerder stage wilt lopen, is dat ook mogelijk. Heb je dan al wel een baan die past bij het werkveld? Dan is een stage niet meer nodig. Je kunt je opleidingskosten volledig aftrekken van je belastbaar inkomen bij je belastingaangifte.

Online leeromgeving

Je hebt toegang tot onze unieke online leeromgeving. Deze biedt jou alles wat je nodig hebt om snel, eenvoudig en efficiënt te studeren. Je vindt in deze omgeving:

  • Alle praktische informatie over je opleiding
  • Mogelijkheden om te communiceren met je docenten en klasgenoten
  • Praktijkcases, opdrachten en oefenvragen om je kennis en vaardigheden op toe te passen. Zo toets je gelijk je voortgang
Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Programma 240 EC

Fase 1

  • Zakelijk Nederlands 8 EC

  • Bedrijfscommunicatie 8 EC

  • Business English 8 EC

  • Management en organisatie 8 EC

  • Organisatiegedrag 8 EC

  • Vaardigheden managementsupport 8 EC

Praktijkprogramma 6 EC

Eindopdracht 6 EC

Fase 2

  • Management en leidinggeven 8 EC

  • Projectmanagement 8 EC

  • Bedrijfskundig supportmanagement 8 EC

  • Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC

  • Business English II 8 EC

  • Eventmanagement 8 EC

Praktijkprogramma 6 EC

Eindopdracht 6 EC

Fase 3

  • Strategisch management 12 EC

  • Organisatie en verandering 12 EC

  • Advanced English 12 EC

  • Strategisch communicatiemanagement 12 EC

Stageprogramma 12 EC

Fase 4

  • Persoonlijk leiderschap 12 EC

  • Kwaliteit en governance 12 EC

Stageprogramma 12 EC

Afstuderen 24 EC

Fase 1

In fase 1 leg je een basis voor de kernelementen van officemanagement. Onderwerpen op het gebied van organisatie, communicatie en dienstverlening komen meteen aan bod.

Op communicatiegebied werk je in deze fase onder andere aan Business English en bedrijfscommunicatie. Daarmee wordt je communicatieve talent verder aangescherpt. Daarnaast is er bijzondere aandacht voor managementsupport. Denk hierbij aan het belang van kwaliteit, diensten en informatiestromen binnen een bedrijf. Ook komen onderwerpen zoals persoonlijke effectiviteit en documentmanagement aan bod. Fase 1 wordt verder compleet gemaakt door bredere organisatiefactoren. Deze geven je meer inzicht in de besluitvorming, het personeel en het management binnen je organisatie. In de bijeenkomsten van de module Management en organisatie worden algemene onderdelen van de onderneming behandeld. Dit geeft een beeld van de operationele lijnen en besluitvorming in een organisatie. Je krijgt verder een goede basis van gedrag in organisaties. Onder andere gedrag van het personeel, groepsgedrag en organisatiecultuur komen aan bod.

Door deze zorgvuldig uitgekozen onderwerpen in fase 1 verkrijg je al in korte tijd een buitengewoon inzicht in belangrijke onderdelen van je (toekomstige) functie. Je gaat aan de slag met de volgende modules en onderwerpen:

Zakelijk Nederlands

(6 bijeenkomsten)

  • Grammatica en spelling
  • Schriftelijke communicatie
  • Omgaan met lastige taalkwesties
  • Controleren van eigen teksten
  • Schriftelijk rapporteren en notuleren
  • Hulpmiddelen als het Groene Boekje

Bedrijfscommunicatie

(6 bijeenkomsten)

  • Kernelementen bedrijfscommunicatie
  • Middelen en (online) media
  • Strategische bedrijfscommunicatie
  • Communiceren met verschillende stakeholders
  • Interne communicatie
  • Marketingcommunicatie
  • Managementcommunicatie
  • Communicatieonderzoek

Business English

(6 bijeenkomsten)

  • Grammatica en spelling
  • Brieven en e-mails
  • Schriftelijke communicatie
  • Omgaan met lastige taalkwesties
  • Mondelinge taalvaardigheid

Management en organisatie

(6 bijeenkomsten)

  • Verschillende soorten organisaties
  • Management en besluitvorming in ­organisaties
  • Organisaties en hun omgeving
  • Concurrentie en strategie
  • Operationeel management
  • Leidinggeven en ontwikkelen
  • Organisatiestructuur, sturing en coördinatie

Organisatiegedrag

(6 bijeenkomsten)

  • Gedrag in organisaties
  • Motivatie en werkplezier
  • Formele en informele besluitvorming
  • Groepsdynamica en effectiviteit
  • Macht en politiek
  • Organisatiecultuur en -gedrag
  • Organisatieverandering en -ontwikkeling

Vaardigheden managementsupport

(6 bijeenkomsten)

  • Effectieve gesprekstechnieken
  • Persoonlijke presentatie
  • Feedback geven en ontvangen
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Rol- en plaatsbepaling
  • Organisatie van informatiestromen
  • Documentmanagement

Je sluit deze fase af met een integrale eindopdracht. Hierin koppel je je kennis en kunde uit de gehele fase aan elkaar en laat je zien wat je geleerd hebt. In deze eindopdracht komen onderzoeksvaardigheden ook terug. Je wordt hierbij uitstekend begeleid door een professional vanuit het vakgebied.

Fase 2

In fase 2 ga je verder met een aantal andere thema’s, zoals projectmanagement, bedrijfskundig supportmanagement, evenementenorganisatie en beïnvloedingsvaardigheden.

Met de module Bedrijfskundig supportmanagement weet je de weg in de organisatie nog beter te vinden. Daarnaast krijg je in meerdere modules inzicht in je eigen kwaliteiten op het gebied van management, communicatie en leidinggeven. Je leert daarin hoe je medewerkers kunt motiveren, maar je leert ook omgaan met lastige gesprekken en weerstand. Aanvullend staat een hele module in het teken van projecten. Je leert daarin praktisch projectmatig werken, projecten opzetten en je krijgt zicht op de factoren die het project tot een succes maken. Verder is het noodzakelijk voor jou als moderne officemanager om evenementen te kunnen organiseren. Daarom leer je in fase 2 door middel van de module Eventmanagement alle onderdelen die hierbij komen kijken, zoals vergunningen regelen, marketing en logistiek. In je functie kun je niet zonder enig juridisch inzicht. Binnen diverse modules uit fase 2 zul je daarom ook enkele relevante juridische aspecten belicht krijgen. Uiteraard wordt ook in fase 2 aandacht besteed aan professionele buitenlandse communicatie. Je krijgt hierin verdieping vanuit je eerder opgedane kennis van Business English. Zo verkrijg je met fase 2 het complete verdiepingspakket voor je professionele carrière als officemanager.

Je gaat aan de slag met de volgende modules en onderwerpen:

Management en leidinggeven

(6 bijeenkomsten)

  • Management van jezelf
  • Ontwikkelen van zelfinzicht
  • Managen van werkdruk en tijd
  • Effectief en motiverend communiceren
  • Motiveren van medewerkers
  • Beïnvloeden met macht
  • Managen van besluitvorming
  • Managen van conflicten
  • Managen van veranderingen

Projectmanagement

(6 bijeenkomsten)

  • Praktisch projectmatig werken
  • Het projectplan
  • De structuur en fasering van een project
  • Het opzetten van een projectorganisatie
  • Planning en risicoanalyse
  • Aansturen, uitvoeren en bewaken van projecten
  • Het afronden van een project
  • Het borgen van het projectresultaat

Bedrijfskundig supportmanagement

(6 bijeenkomsten)

  • Management van bedrijfsprocessen
  • Facilitaire processen
  • Management en organisatie
  • Juridische aspecten
  • Inkoop
  • Bedrijfskundige aspecten van managementsupport

Effectief communiceren en beïnvloeden

(6 bijeenkomsten)

  • Zelfinzicht en motivatie
  • Inzicht in jezelf en anderen
  • Je kernkwaliteiten
  • Persoonlijke motivatie en belangen van anderen
  • Communicatieve vaardigheden
  • Effectieve gesprekstechnieken
  • Omgaan met weerstand en emoties
  • Oefenen van situaties
  • Professioneel presenteren
  • Effectief beïnvloeden
  • Beïnvloedingsvaardigheden
  • Stijlen van invloed
  • Oefenen van situaties

Business English II

(6 bijeenkomsten)

  • Telefonische vaardigheden
  • Vlot communiceren
  • Veelgebruikte uitdrukkingen en idioom
  • Overleggen en vergaderen
  • Onderhandelingsvaardigheden
  • Presenteren in het Engels
  • Stijl en structuur van brieven en memo’s
  • Helder formuleren
  • Spelling en grammatica

Eventmanagement

(6 bijeenkomsten)

  • Kenmerken van de verschillende soorten evenementen
  • De opdrachtgever en je eigen rol
  • Opstellen van een draaiboek
  • Plannen en organiseren
  • Financiële aspecten
  • Leveranciers en deelnemers
  • Communicatie rondom het evenement
  • Omgaan met overschrijding van deadlines en kosten
  • Veiligheid en calamiteiten
  • Vergunningen
  • Logistiek en transport
  • Sociale hygiëne
  • Sales en marketing voor evenementen

Ook deze fase sluit je af met een integrale eindopdracht. Hierin koppel je je kennis en kunde uit de gehele fase aan elkaar en laat je zien wat je geleerd hebt. In deze eindopdracht komen onderzoeksvaardigheden ook terug. Je wordt hierbij uitstekend begeleid door een professional vanuit het vakgebied.

Fase 3

Fase 3 in de opleiding biedt verdere verdieping. Je volgt verschillende vakken op het gebied van management, organisatie en verandering. Ook volg je nog een module om je taalvaardigheden Engels naar een hoger niveau te brengen en ga je aan de slag met strategisch communicatiemanagement. In de modules ontwikkel je strategische kennis op HBO-eindniveau. Belangrijke kennis en inzichten die je nodig hebt als rechterhand van het topmanagement en als executive officemanager. In de modules wordt aandacht besteed aan de volgende thema’s:

Strategisch management

(8 bijeenkomsten)

  • Strategische oriëntatie
  • Doelstellingen van de onderneming
  • Strategie en omgeving
  • Analyse van de sterke en zwakke punten van de onderneming
  • Interne en externe analyse
  • Concurrentiestrategieën
  • Concernstrategie
  • Strategie, cultuur en structuur
  • Identificeren van de kritische succesfactoren
  • Formuleren van een strategisch plan

Organisatie en verandering

(8 bijeenkomsten)

  • Wat is verandermanagement?
  • Missie en visie in relatie tot veranderen
  • Organisatiediagnose interne processen
  • Veranderstrategieën
  • Veranderen en begeleiding
  • Weerstand tegen verandering
  • Implementatie van veranderingen
  • Evaluatie van veranderingen

Advanced English

(8 bijeenkomsten)

  • Verdieping mondelinge taalvaardigheid
  • Presentaties maken in het Engels
  • Advanced presentation skills
  • Schriftelijk rapporteren
  • Interculturele communicatie
  • Spelling en grammatica

Strategisch communicatiemanagement

(8 bijeenkomsten)

  • Geïntegreerde communicatie
  • Corporate branding
  • Reputatiemanagement
  • Issuemanagement
  • (Cross)mediastrategie
  • Organisatiestrategie versus ­communicatiestrategie
  • Effectiviteit
  • Storytelling
  • Visie op communicatie

Fase 4

In fase 4 in de opleiding word je klaargestoomd voor je afstuderen. Je hebt afsluitende vakken en schrijft je eindscriptie.

Persoonlijk leiderschap

(8 bijeenkomsten)

  • Proactiviteit
  • Cirkel van invloed en cirkel van ­betrokkenheid
  • Persoonlijk statuut
  • Persoonlijke rollen
  • Empathisch communiceren
  • Wederzijdse verbondenheid
  • Omgaan met lastige situaties

Kwaliteit en governance

(8 bijeenkomsten)

  • Maatschappelijke verantwoording
  • Ethiek en integriteit
  • Kwaliteit en verantwoording
  • Kwaliteitsmanagement en -systemen
  • Kwaliteitsinstrumenten
  • Het INK-managementmodel
  • Procesmanagement
  • Lean manufacturing en Six Sigma
  • Analysemodellen
  • Audits

Afstuderen

Je rondt de opleiding af met een eindscriptie. Ter voorbereiding hierop woon je in de afstudeerfase bijeenkomsten bij. Hierin krijg je uitleg over hoe je onderzoek uitvoert en een scriptie schrijft. Je wordt begeleid door een specialist. Deze zal je ondersteunen tijdens je gehele afstudeertraject. Zo zul je tot een optimaal resultaat komen.

Examens

Je ontvangt tijdens je opleiding uitgebreide informatie over de examinering. Iedere module wordt apart afgerond met een toets, die zo goed mogelijk aansluit bij de aard van de module. Naast praktijkgerichte moduleopdrachten wordt ook gebruikgemaakt van digitale examens. Het voordeel daarvan is dat je zelf het moment en de plaats van het examen kunt uitkiezen. Elke fase rond je af met een praktijkgerichte eindopdracht. Je sluit de Bacheloropleiding af met een eindscriptie. Zo werk je op prettige wijze naar je Bachelorgraad.

Getuigschrift

Deze opleiding wordt aangeboden door Hogeschool Schoevers. Hogeschool Schoevers is bevoegd om graden te verlenen in het kader van de WHW (Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek). Het programma is officieel geaccrediteerd door de NVAO. Dit garandeert je dat de opleiding voldoet aan alle kwaliteitseisen, perfect aansluit bij de arbeidsmarkt en internationaal erkend is. Je behaalt met deze opleiding het officiële HBO Bachelorgetuigschrift ‘HBO Bachelor Communicatie en Organisatie’ met de specialisatie Executive officemanagement als extra aantekening. Daarnaast mag je de Bachelorgraad BA (Bachelor of Arts) voeren.

Planning
Planning
Planning
Planning
Planning
Investering
Investering
Investering
Investering
Investering

Kosten

Dossiervorming: € 200,-

Cursusgeld: € 8.990,-

Studiemateriaal: € 1.590,-

Examenkosten: € 3.900,-

Competentieontwikkelprogramma (stage) en projectbegeleiding: € 1.980,-

Afstuderen: € 1.185,-

Diplomering: € 450,-

Reprorechten: € 15,-

Arrangementskosten: zie onderstaande toelichting.

Bovenstaande bedragen zijn op basis van betaling ineens waarbij 8% korting inbegrepen is.

Je kunt deze opleiding ook in 3, 14 of 42 termijnen betalen. Deze laatste betaaltermijn is enkel van toepassing voor particulieren.

Opleider

Schoevers

Prijs

€ 0,00

Niveau

HBO Bacheloropleiding

Duur

Inschrijven
PDF download
Kostenoverzicht

Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen. Je kunt ze bellen van maandag tot en met donderdag van 08:00 tot 21:00 uur en op vrijdag van 08:00 tot 17:00 uur.
  • 088 - 9 390 000

Zo creëer je een lerende organisatie

Hoe blijf je als organisatie up-to-date?
Continue resultaatverbetering, innovatie, het gebruik van nieuwe technieken en de druk van concurrenten en klanten vereisen veranderende organisaties en ander gedrag. Hoe zorg je ervoor dat je deze uitdaging als ondernemer, manager of leidinggevende aankunt? Door te blijven leren als organisatie. Creëer een lerende organisatie.

Data-talent gezocht op marketingafdelingen

Uit de ‘DM Barometer - De marketeer in 2015’ van DDMA blijkt dat marketingafdelingen snakken naar marketeers die data kunnen omzetten naar informatie en de juiste vragen weten te stellen. De huidige technische infrastructuur en de talent gap op dit gebied zorgen ervoor dat marketingafdelingen onvoldoende toegespitst zijn op de kansen die data biedt.
 
Lees het hele artikel

Nieuwsbrief

Schoevers

Schoevers. Dan ben je meer waard.
Met meer dan 100 jaar ervaring is Schoevers dé aanbieder van MBO- en HBO-opleidingen en trainingen voor secretaresses en managementondersteuners. Onze opleidingen bieden een geweldige carrièrestart voor jonge, gedreven en servicegerichte mensen. Daarnaast biedt Schoevers een compleet pakket van opleidingen en trainingen voor werkende supportprofessionals en voor professionals die een overstap maken richting dit vakgebied.