Fashion en mode

Jezelf onderscheiden van de massa, laten zien wie je bent, uitdrukking geven aan je individuele stijl: dat is al eeuwenlang de functie van mode. Wat mensen...

Lees verder >

Jezelf onderscheiden van de massa, laten zien wie je bent, uitdrukking geven aan je individuele stijl: dat is al eeuwenlang de functie van mode. Wat mensen dragen aan kleding en sieraden wordt ook beïnvloed door ontwikkelingen in de economie, politiek,...

Lees verder >

Jezelf onderscheiden van de massa, laten zien wie je bent, uitdrukking geven aan je individuele stijl: dat is al eeuwenlang de functie van mode. Wat mensen dragen aan kleding en sieraden wordt ook beïnvloed door ontwikkelingen in de economie, politiek, cultuur en technologie. Dat vraagt om professionals in fashion en mode die hun kennis up-to-date houden en...

Lees verder >

Fashion en mode: 3 opleidingen

Filteren

Filter
Opleider
Toon meer opleiders
Startmoment
Toon alle startmomenten
Dag(deel)
Toon alle varianten

Over Opleiding.nl

De allerbeste opleidingen en trainingen, overzichtelijk bij elkaar

Over Opleiding.nl

Uit onderzoek blijkt dat de helft van alle Nederlanders het lastig vindt om de juiste opleiding of training te kiezen. Een derde vindt het zelfs zo lastig, dat zij het volgen van een opleiding of training uitstellen! Maar liefst 58% zou het ideaal vinden als de beste opleidingen en trainingen overzichtelijk op een website staan. Met Opleiding.nl bieden we precies die oplossing.

Lees verder

Fashion en mode

Jezelf onderscheiden van de massa, laten zien wie je bent, uitdrukking geven aan je individuele stijl: dat is al eeuwenlang de functie van mode. Wat mensen dragen aan kleding en sieraden wordt ook beïnvloed door ontwikkelingen in de economie, politiek, cultuur en technologie. Dat vraagt om professionals in fashion en mode die hun kennis up-to-date houden en meebewegen met alle ontwikkelingen.

Trends & ontwikkelingen

Consumenten laten zich vaak onbewust leiden door hun gevoel bij de aanschaf van nieuwe kledingstukken. In tijden van economische of politieke crisis, worden zij angstig en onzeker. En kopen minder snel iets nieuws. Aanslagen, conflicten, wereldleiders die hun spierballen willen tonen: ze drukken allemaal hun stempel op consumentengedrag. Nu we in turbulente tijden leven, zal de mode-industrie zich flexibel moeten opstellen.

Van hoog waterverbruik tot het lozen van gevaarlijke chemische stoffen: de mode-industrie is sterk vervuilend. Dat bewustzijn dringt steeds meer door bij consumenten. Tel daarbij de aandacht in de media voor de schending van mensenrechten en de arbeidsomstandigheden op, en je begrijpt waarom de markt voor eerlijke, duurzame en eco-vriendelijke fashion groeit. Een trend die zich in de komende jaren zal voortzetten.
De gedachte van less is more is hiermee nauw verbonden. Om verspilling tegen te gaan, is er een groeiende groep mensen die kwaliteit verkiest boven kwantiteit. Die de voorkeur geeft aan premium fashion boven massaproducten. Hoe kan de mode- en textielsector daar het beste op inspelen?

Er zijn ook tegengestelde krachten, zoals de drang van consumenten om kleding met korting te willen kopen. Er komen steeds meer outlets, het aantal uitverkooprondes neemt toe, en winkels stunten met kortingsacties. Dat heeft gevolgen voor de winstmarges en voor de beleving van de waarde van merken.
Ook de snelheid waarmee de consument nieuwe collecties verwacht - het gemiddelde ligt nu op zes collecties per jaar - zet de modeontwerpers onder druk. Hoe blijf je creatief en hoe voorkom je plagiaat? Origineel zijn was nog nooit zo complex.

Nieuwe technologieën bieden hierin mogelijk een perspectief. Zo is FashionTech in opkomst: technologie verweven met kleding. Denk aan een vest dat je houding corrigeert, een jurk die verandert van kleur of een pet die meet hoe gestresst je bent. Ben jij in staat dit soort vernieuwende concepten te bedenken?

Populaire opleidingen binnen Fashion en Mode zijn:

HBO Bachelor Bedrijfskunde specialisatie Mode

Wil je als bedrijfskundige aan de slag in de mode- en textielsector? Dan is de opleiding HBO Bachelor Bedrijfskunde met specialisatie Mode echt iets voor jou. Je doet brede bedrijfskundige kennis op, van financieel management tot organisatiegedrag. En dankzij de specialisatie mode leer je de mode- en textielbranche goed kennen. Zo krijg je modules over mode en styling, materiaalkennis en -toepassing en mode- en textielmanagement.

HBO Mode en Textiel

Modetrends zien en herkennen. Kleurenleer. Fabricage van textiel. De opleiding HBO Mode en Textiel geeft je een compleet beeld van de mode- en textielbranche. Niet alleen mode en styling komen uitgebreid aan bod, maar ook materiaalkennis en -toepassing én bedrijfskundig mode- en textielmanagement.  Zo leer je hoe je een collectie samenstelt, experimenteer je met stoffen en kleuren en krijg je les over inkoop en logistiek.

Vakopleiding Imago Stylist

Of het nu gaat om een sollicitatiegesprek, een belangrijke presentatie of een nieuwe baan: de juiste outfit geeft mensen zelfvertrouwen. In de vakopleiding Imago Stylist leer je hoe je mensen het imago geeft dat bij hen past. Je verdiept je in lichaamsvormen en kleurtypen, leert alles over trends, en ontdek je hoe je wensen van je klanten scherp krijgt. Ook is er aandacht voor de zakelijke kant die je nodig hebt om een eigen bedrijf te starten.