Koop jij sokken voor je manager?

Als supportprofessional ben je onmisbaar voor je werkgever – althans, onder werktijd. Maar sommige supportprofessionals zijn wel heel erg toegewijd: zij doen zelfs privéklussen, zoals het kopen van cadeautjes …

Cadeautje voor familielid

Dat blijkt uit ons onderzoek onder 400 supportprofessionals. Meer dan een kwart blijkt weleens privéklussen te doen zoals kleding naar de stomerij brengen of een cadeautje voor een familielid kopen.

Of zulke niet-werkgerelateerde opdrachten worden opgepakt, verschilt per functie. Personal assistants voeren vaker privéklussen uit: 50% van alle PA’s doet dit, en meer dan 20% doet het zelfs regelmatig. Bij andere managementondersteuners, zoals officemanagers, (directie)secretaresses en (directie)ondersteunend personeel, komt dit minder vaak voor: respectievelijk 44, 45 en 23%. Zouden zij dat meer moeten doen? Waarschijnlijk niet. Hoewel het begrijpelijk is dat werk en privé soms in elkaar overlopen, is het inderdaad slimmer om privéklussen te beperken als die niet tot je takenpakket behoren.

Jouw taak, mijn taak

Uit ons onderzoek blijkt ook dat supportprofessionals vaker dingen doen die niet in hun functieprofiel staan: bijna twee derde (64%) van de supportprofessionals heeft een afgebakend functieprofiel, maar doet regelmatig werkzaamheden die daarbuiten vallen. Er zijn ook supportprofessionals die af en toe iets oppakken dat buiten hun functie ligt, maar een vijfde van alle ondervraagden is hier heel stellig in: zij doen helemaal niets dat niet in het profiel staat.

Meer feiten en cijfers over supportprofessionals?

De bevindingen hierboven komen uit ons onderzoek naar de supportprofessionals van nu. Wat vinden ze belangrijk? Wat zijn hun ambities en hoe ziet de toekomst eruit? En met welke werkzaamheden zijn ze het grootste deel van hun tijd zoet? Download nu het tweede deel van ons onderzoek: ‘Werkzaamheden, werkrelatie en toewijding’!

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder