Je voorbereiden op de toekomst: leer met HR-analytics werken!

De technologische ontwikkelingen staan ook in de HRM-beroepsgroep niet stil. Aan deze technologische ontwikkelingen an sich valt weinig tot niets te doen. Zie de ontwikkelingen en de daarbij behorende veranderingen als kans. Je hebt altijd de mogelijkheid om zaken te beïnvloeden. En wil je van toegevoegde waarde blijven voor de organisatie? Nu en in de toekomst? Leer dan met HR-analytics werken!

Wat is HR-analytics?

Steeds meer bedrijfsonderdelen zijn data driven geworden, waaronder HR. Door de technologische ontwikkelingen is het veel gemakkelijker geworden om HR-data te verzamelen en te analyseren. HRM was tot nu toe een vakgebied dat voornamelijk werkte op basis van subjectieve waarnemingen. Maar het wordt nog krachtiger wanneer deze waarnemingen worden onderbouwd met objectieve data.

Het resultaat? De HR-informatiesystemen zijn beter en uitgebreider geworden. De basis biedt een dashboard waar in één oogopslag alle ken- en stuurgetallen op staan die nodig zijn om een eerste indruk te krijgen van de personele stand van zaken. Dit biedt een basis voor de strategiebepaling en de advisering met betrekking tot knelpunten. Je kunt beter anticiperen op de toekomst en rekening houden met de verschillende scenario’s als het gaat om het aanbod op de arbeidsmarkt, personeelsplanning, talentontwikkeling, etc.

Vier evolutieniveaus

Wanneer we kijken naar de evolutie van HR-data zien we dat deze diverse stadia doorloopt. Elke volgende fase levert meer waarde op voor de organisatie:

1.Operationele rapportage

Dit zijn veelal rapportages die bestaan uit data en informatie over wat er is gebeurd. Een terugblik.

2. Dashboards met ken- en stuurgetallen

Realtime gegevens zijn beschikbaar. Je krijgt antwoord op de vraag ‘Wat gebeurt er vandaag?’ op het gebied van in-, door- en uitstroom, verzuim, salaris, kosten, etc.

3. Strategische analyses

Op dit niveau wordt gekeken naar causale verbanden. De fase waarin de activiteiten van HR gekoppeld worden aan financiële en operationele bedrijfsresultaten.

4. Voorspellende analyses

Door het gebruik van geavanceerde tools is het mogelijk om een beeld van de toekomst te schetsen. De vraag ‘Wat gaat er morgen gebeuren?’ staat centraal.

De functie verandert

De technologische ontwikkeling van robotisering zorgt ervoor dat functies veranderen, omdat ze (gedeeltelijk) worden overgenomen door computers. Het gevolg? Werkzaamheden krijgen andere accenten en er ontstaan nieuwe functies. Dit betekent dat er voor diverse functies andere kennis en vaardigheden nodig zijn. Het risico is dat HRM verzandt in cijfermatige analyses van de functies en hun opbrengst en dat het verhaal erachter uit het oog verloren wordt.

Leven lang leren

Om van toegevoegde waarde te blijven voor de organisatie is het belangrijk om jezelf als HR-medewerker of -manager te blijven ontwikkelen. Leven lang leren. Zo blijf je up-to-date en onderken je tijdig de impact van technologische ontwikkelingen binnen je eigen vakgebied en kun je daarin meebewegen. Je hebt namelijk altijd de mogelijkheid om zaken te beïnvloeden!

Over de auteurs:

Mandy van der Velde is Lid Academic Board (HRM en onderzoeksmethodiek) en doet onderzoek als hoogleraar bij de Universiteit Utrecht. Ze heeft met haar 30 jaar aan ervaring een methodologieboek, handleidingen en OLO’s geschreven.

Karin Manuel is Lector HRM. Vanaf 1999 heeft ze verschillende rollen vervuld op HRM gebied. Sinds 2012 runt ze een eigen adviesbureau op het gebied van organisatieontwikkeling en HRM. Karin is inhoudelijk verantwoordelijk voor de actualiteit en kwaliteit van het onderwijs.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder