3 tips voor een effectief gesprek

Een voortgangsoverleg, teammeeting, functioneringsgesprek. Elk gesprek heeft zijn eigen doel. Hoe zorg je dat je altijd de juiste boodschap overbrengt en het gewenste resultaat behaalt? Wij geven je 3 tips.

1. Houd het kort en helder 

Het kan helpen om van tevoren je boodschap in steekwoorden op te schrijven, uit te spreken en te beoordelen hoe je zelf vindt dat jouw boodschap overkomt. Het belangrijkste is om je doel voor ogen te houden en te zorgen voor structuur in je verhaal. Met je woordkeuze bepaal je de sfeer van het gesprek. Positieve woorden worden vanzelfsprekend altijd beter ontvangen, ook tijdens een slechtnieuwsgesprek. Praat zoals je tegen familie of vrienden zou praten: vermijd ingewikkelde termen. Zo voorkom je dat je gesprekspartner je verhaal anders interpreteert en ontstaat er geen miscommunicatie.

2. Luister goed naar je gesprekspartner

Neem de tijd voor je gesprekspartner! Dat doe je onder andere met de LSD-techniek: luisteren, samenvatten en doorvragen. Luisteren en je gesprekspartner helemaal laten uitspreken is eigenlijk nog belangrijker dan praten. Door te luisteren ontdek je wat je gesprekspartner denkt, voelt of nodig heeft. Hierdoor kun je beter reageren en meer verdiepende vragen stellen. Zo behaal je de beste resultaten met je gesprek. 

3. Let op je non-verbale communicatie

Door je lichaam naar je gesprekspartner te richten en oogcontact te houden laat je zien dat je (mentaal) actief bij het gesprek aanwezig bent. Ga niet met armen en benen over elkaar zitten, maar zorg dat je een open houding hebt. Dat nodigt je gesprekspartner uit om ook iets te zeggen. Ook je gezichtsuitdrukking heeft effect op de manier waarop je boodschap overkomt. Zet bijvoorbeeld een glimlach op als je feedback positief en opbouwend wilt overbrengen. Maar onthoud dat non-verbale communicatie alleen een ondersteunende rol heeft. Wat en hoe je het zegt is natuurlijk het belangrijkst.

Hulp nodig bij het toepassen van deze praktische tips?

Handig die tips, maar je moet ze nog wel op de juiste manier zien toe te passen in de praktijk. Wil je daar hulp bij? Bekijk dan eens onze Training Effectieve Gespreksvaardigheden. In deze training oefen je met het toepassen van verschillende communicatie- en gespreksstijlen om je boodschap krachtiger en effectiever over te brengen. Je leert hoe je de regie houdt in het gesprek, ontdekt welke communicatiestijl het beste bij jou en je boodschap past en je leert hoe je kunt schakelen tussen verschillende gespreksstijlen.

Meer weten? Onze opleidingsadviseurs staan je graag te woord via 035 - 7 604 860 of info@bestuursacademie.nl.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder