Leren is een dans tussen motivatie en weerstand

Waarom leren mensen? En waarom leren ze niet? Dit bespraken People Power Radio-host Glenn van der Burg en Online Academy-directeur Tom Bos samen met professor Rick van Baaren, hoogleraar gedragsbeïnvloeding aan de Radboud Universiteit en oprichter van de Behavior Change Group. Ontdek de antwoorden in dit blog, of luister hier de hele podcast terug.

Waarom we leren

In deze podcastreeks gaat het uitgebreid over een leven lang leren. Maar waarom doen we dat eigenlijk, leren? Volgens Rick is het antwoord op deze vraag ongelofelijk complex, maar de essentie is: we willen voorspelbaarheid en controle over onze omgeving. We doen nieuwe dingen om onvoorspelbaarheid weg te nemen en onze omgeving te kunnen beheersen. Zo weten we wat ons te wachten staan. Kortom: we zijn evolutionair geprogrammeerd om te leren.

Tegelijkertijd zijn we ook zo geprogrammeerd dat we spaarzaam om willen gaan met onze energie. En leren en onderzoeken kost nu eenmaal veel energie. We zoeken dus continu naar een balans tussen voorspelbaarheid, automatisme en exploratie om onze omgeving te begrijpen.

Leren voor jongere generaties

Lange tijd dachten we: je volgt rond je twintigste een opleiding, en daarna ben je klaar. Inmiddels weten we dat leren iets is wat je je hele carrière doet. Hoe zit dat dan met de jongere generaties, die zijn opgegroeid met het idee van een leven lang leren? Is leren voor hen makkelijk?

Rick zegt zich voor te kunnen stellen dat jongeren minder voorspelbaarheid hebben dan de generaties hiervoor. We leefden vroeger meer met vaste patronen, waarbij duidelijk was wie wie opvolgde op het werk. Doordat jongere generaties minder duidelijkheid hebben, wordt het belangrijker voor hen om grip te krijgen.

Is het hierdoor ook makkelijker voor hen om te leren, vraagt Tom zich af. Volgens Rick zijn ze er wel aan gewend, maar tegelijkertijd kampen veel jongeren met burn-outverschijnselen en andere psychische problemen vanwege dat gebrek aan zekerheid.

Waarom leren zo belangrijk is voor werkenden

Onzekerheid vind je niet alleen terug bij jongeren, want iedere generatie ziet: de werkvloer verandert. Door de automatisering verdwijnen functies. Andere functies veranderen inhoudelijk door ontwikkelingen en voortschrijdend inzicht. Kennis veroudert snel. Daarom is het belangrijk om je hele leven lang te blijven leren.
En dat doe je niet alleen uit een lesboek, stelt Tom. Je leert de hele dag door. Wanneer je je werk aan het doen bent, leer je in feite om steeds beter je werk te doen. Als werkgever is het daarom belangrijk dat je het leren goed faciliteert: zowel dat mensen lessen kunnen volgen als dat ze de mogelijkheid hebben om bij te leren op hun werkplek.

Rick voegt daaraan toe dat je verschillende vormen van leren hebt: formeel en informeel, expliciet of impliciet. En dan kun je ook nog leren uit bijvoorbeeld voorbeelden, of door observeren. Iedereen heeft weer een andere manier van leren, maar over het algemeen is het effectief om verschillende leermethoden te gebruiken.

Waarom jouw medewerkers niet willen leren

Ondanks dat we eigenlijk al continu leren, is het in de praktijk nog best moeilijk om medewerkers een opleiding of training te laten volgen. Hoe komt dat? Rick geeft aan dat er drie belangrijkste redenen voor zijn:

  • Opstandigheid (de medewerker wil meer autonomie)
  • Scepsis uit onzekerheid (gaat het wel echt helpen?)
  • Inertie (de medewerker weet dat hij of zij het zou moeten doen, maar komt niet tot actie)

 
Deze drie soorten weerstand zijn meer dan logisch, omdat ze ingaan op de basisbehoeften van je medewerkers. Voor werkgevers en L&D-managers zijn ze dan ook belangrijk om mee te nemen als je wilt dat je medewerkers gaan leren. Je kunt ze het best aanpakken in deze volgorde: eerst de opstandigheid verminderen door genoeg autonomie te geven, dan vragen en twijfels wegnemen, dan de drempel lager maken om ervoor te zorgen dat de medewerker tot actie overgaat. Onderzoek ook waar eventuele weerstand vandaan komt: het kan natuurlijk per medewerker verschillen, maar wellicht vind je een rode lijn.
Een paar tips hierbij:

  • Zorg ervoor dat de medewerker niet direct moet beginnen: het is slimmer om het leertraject wat later te laten beginnen, zodat het hem of haar niet overvalt en hij of zij aan het idee kan wennen.
  • Geef garanties dat de training of opleiding echt nut heeft voor de medewerker.
  • Maak duidelijk hoe de medewerker ervan profiteert.

Contact met Online Academy

Benieuwd naar het volledige gesprek? Luister hier de podcast terug, of beluister een van onze andere podcasts die we samen met People Power Radio maakten.
 
Wil je weten hoe Online Academy jouw organisatie kan helpen om je medewerkers te laten leren vanuit huis? Stuur ons een e-mail via info@onlineacademy.nl of bel ons op 035 – 7 506 178. Of plan meteen een (online) afspraak met ons in. Wij vertellen je graag meer.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder