Zo creëer je een lerende organisatie

Hoe blijf je als organisatie up-to-date? Continue resultaatverbetering, innovatie, het gebruik van nieuwe technieken en de druk van concurrenten en klanten vereisen veranderende organisaties en ander gedrag. Hoe zorg je ervoor dat je deze uitdaging als ondernemer, manager of leidinggevende aankunt? Door te blijven leren als organisatie. Creëer een lerende organisatie.

Leer samen

Breng individuele opleidingsplannen samen. Het effect van veel opleidingen is namelijk afhankelijk van de context. Om de opgedane kennis en vaardigheden toe te passen, moet de omgeving meedoen. Het hele team, de afdeling en zelfs de hele organisatie moeten aan de gang. Met elkaar leren én verbeteren op het werk is de manier om bij te blijven. En dat is noodzakelijk om niet te worden ingehaald, want het tempo van verandering in het bedrijfsleven neemt hard toe.

Speel in op veranderingen

Organisaties moeten snel op hun steeds onvoorspelbaardere omgeving reageren. Hoe doe je dat als lerende organisatie?

  1. Maak verandering de constante factor.
    Organisaties en mensen veranderen voortdurend. De vraag is hoe je er als leiding voor zorgt dat er genoeg stabiliteit in de organisatie heerst, dat de medewerkers niet zenuwachtig worden van verandering.
  2. Stuur op de mindset.
    De groeimindset staat sterk in verbinding met de lerende organisatie. Het is daarom belangrijk dat er genoeg mensen in de organisatie een groeimindset hebben.
  3. Zorg voor reflectie.
    Reflectie levert feedback op, en feedback is een essentieel onderdeel van elk leerproces.
  4. Koester vrijmoedigheid.
    Creëer een bedrijfscultuur waarin iedereen binnen het bedrijf zijn mond durft open te trekken. Om gebaande paden te kunnen verlaten, heb je mensen nodig die outside the box denken. Geef ze de ruimte om hun – vaak afwijkende – mening te durven geven en luister met oprechte interesse en nieuwsgierigheid.

De rol van management in een lerende organisatie

Het lijnmanagement speelt een stimulerende rol in een lerende organisatie. Het lijnmanagement beweegt bestaande teams richting resultaatverbetering, waar nodig met externe ondersteuning. Bij iedere transitie in een organisatie is goed leiderschap een belangrijk, zo niet cruciaal, speerpunt. Om de organisatie in beweging te krijgen richting gestelde doelstellingen. Ook voor ondersteuning, begeleiding en coaching. Beschik jij over de juiste leiderschapskwaliteiten om leiding te geven aan een lerende organisatie?

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder